- Katılım
- 13 Ocak 2011
- Mesajlar
- 6,048
- Tepkime puanı
- 1
- Puanları
- 0
TARİHÇE: 1977 London-Sydney Rallisi'nde OYAK-RENAULT fabrika takımı 2 otomobil ile yer aldı ve her iki araç ta yarışı iyi dereceler ile bitirerek Türkiye'ye Milli Takımlar Kupası'nı kazandırdılar. Modelimiz, bu araçlardan 34 ZN 833 plakalı olan Aytaç Kot'un kullandığı otomobilin modelidir.


Böyle önemli bir olaya imza atan arabaları Renault maalesef saklamayıp satmış. Ben bu olayı yaşatmak için bunlardan birini yapmaya karar verdim, Sn Aytaç Kot sağolsun, elinde bulunan fotoğrafları bana yolladı.
Sadece yollamakla da kalmayıp, muhtelif detaylar için sorularıma da sabırla cevap verme nezaketini gösterdi.
Bu yarışı konu alan "The Long Drive" adlı kitabı bulup getirttim, oradan aldığım bilgilere göre;
Yarışa katılan araba sayısı: 80
Parkur toplamı: 30,000 km
Bitiren araba sayısı: 47
Aytaç Kot - Kayhan Kantarcı (16) : Gn. Klasman 16., sınıfında 2.
İskender Aruoba - Demir Bükey (42) : Gn. Klasman 24., sınıfında 6.
Milli takımlarda : Türkiye 1.
Modelin imalatı: Maalesef, Renault-12 nin hiç 1/24 kiti olmadığı için herşeyi sıfırdan yapmak gerekiyordu. Haftalar boyunca muhtelif otomobillerden fotoğraflar çekip ölçüler aldım ve imalat için resimleri oluşturdum.
Taban sacından başladım.
Gövdeyi metalden yapmak istedim ve bakır, teneke gibi malzemelerle birkaç deneme yaptım. Sonunda plastik malzemenin en uygunu olacağına kanaat getirdim.
Arka taraf, bagaj platformu ve depo koruma sacını yaptım.Şasi arka kolları da yapıldı ve depo koruma sacı detay profillendi.
Kaba olarak birleşince birşeyler ortaya çıkmaya başladı.
Arka çamurluk iç panelleri ve amortisör kulelerinin kaba montajını yaptım.
Taban panelini güzel güzel altta detay verip üst tarafını düz bırakarak yaparken birden aklıma geldi ki, bu aracın taban döşemeleri söküktü ve taban sacı görünüyordu! Bu da, tabandaki preslenmiş formların altta olduğu gibi aracın iç tarafında da görülmesi gerektiği demekti. Yani yapıştırdıklarımı dağıtmak demekti... Ben de dağıttım. Allahtan daha geç olmadan aklıma geldi. Ön taraftaki formların kabasını, bir eğenin ucunu ısıtıp plastiğe basarak yaptım.
Sonra eğe ve zımpara ile yüzey daha temiz bir görünüme kavuştu:
Ama ön koltuk arkasındaki çukurlar, şeklinden dolayı böyle kolay olamıyordu tabii ki. Önce yapmış olduğum plastikten bir dişi kalıp aldım.
Sonra bu dişi kalıptan dolu bir resin erkek parça çıkardım.
Bu parçanın üstüne 0.2 mm alüminyum folyo sıva. "ince sac parça" elde ettim.
Bu ince parçayı kullanarak iç ve dışına yeni birer erkek ve dişi kalıplar yaptım. Böylece iki kalıp arasında resin için incecik bir boşluk oluştu. En son olarak, bu iki kalıbın arasına resin dökerek ince sac kopyası bir parça elde ettim. Bu parça(lar) daha sonra taban paneline yapıştırılacak...
Arka tarafta stepne yuvasının görüntüsünü doğruladım, arka koltuk altındaki panellerdeki çökertmeleri yaptım ve sağa-sola biraz "ön macun" attım.
Resin parçaları tabana epoxy ile yapıştırdım, ön ve arka tabanı da birbirine normal yapıştırıcı+epoxy ile ekledim ve ek yerlerine çelik macun çektim.
Ön şasi kollarının imalatına geçtim. 1.5 mm levhadan ikişer ikişer gruplanmak üzere 4 şerit kestim.
Ve fotoğraftaki gibi şekil vererek birleştirdim.
Ön şasiye devam... Kolların motor bölümünde kalan "üst kapatma sacları"nı kestim ve yapıştırdım.
Ön traversi de yaptıktan sonra komple ön şasi kollarını birleştirdim.
Yolcu bölümü ile bagajı ayıran paneli kestim. Bagaj ile kesin ayrım olması gerektiğinden, arka tarafa izolasyon paneli de yapıştırdım. Ancak, bu paneller henüz taban sacına yapışmıyor, daha sonra...
Marşpiyelerin iç panellerini de kesip yapıştırdım.
Ön şasinin alt kollarını 3 mm kare profilden ve 0.5 mm levhadan yaptım.
Ön şasinin geçici montajlı hali.
Arka dingil salıncakları tespit braketlerini yaptım. Küçücük şeyler bir günümü yediler!! Taban paneli ve ön şasi kollarının doğru pozisyonda tespiti için tabana ve kollara delikler delip tabana tespit pimleri yapıştırdım.
Ön podyaların şekli levha ile çalışmak için biraz kompleks idi, ben de resin dökmeyi denemek istedim. Bunun için önce hiç sertleşmiyen bir macundan sağ podyayı şekillendirdim.
Sonra, bu ana kalıbı, kartondan yaptığım bir kutuya yerleştirdim ve üstüne otomotiv çelik macun bastım.
Çelik macun donunca da ilk parça yumuşak macunu içinden sıyırdım ve böylece ilk sert diş kalıp oluştu.
Bu dişi kalıptan silikon bir erkek kalıp elde ettim.
Ama resin dökülünce parçayı çıkartmak için iki kalıbın da esnek olması gerek. O yüzden, bu erkeğin üzerine "glue gun" ile erimiş plastik basıp karşı dişi kalıbı da oluşturdum.
Sonra da aralarına resin ko. sağ podyayı elde ettim. Sol tarafı da aynı şekilde ürettim.
Biraz da gövdeye dalayım dedim. Plastik levhadan profili kestim, pencereleri boşalttım, kapı panel ayrımlarını çizdim, gövde yanlarına kaba eğimleri verdim.
Yağmur oluklarını 1.5 mm köşebentten, uçları gövdeye uyum sağlayacak şekilde trimleyip üst tarafa yapıştırdım.
Yağmur oluğu yerinde...
Tavan açınımını plastik levhadan kestim.
Sonra kabaca şekil verdim. Arkadaki kademe için arka kısmı kesipp esas tavanın altına yapıştırdım.
Lastik olarak Tamiya'nın Alpine Renault kitinin lastiği tam aradığım boyutta çıktı. Dişleri de ralli lastiğine uygun irice dişli, yani kopyalamak farz oldu...
İlk resin lastik kopyası. Ufak tefek boşluklar sonradan doldurulacak.
Kaput için önce komple ön tarafı çizerek kestim ve ortadaki çökertme yerini boşalttım.
Delik kenarlarına eğim vererek tesviye ettikten sonra aşağı doğru hafif deplasmanlı olarak orta parçayı tekrar yapıştırdım.
Motor ve vites kutusu için ESCI'nin R-5 Alpine kitindeki grubun, tam uyduğunu farkettim. Derhal eldeki dağınık kitten sökerek bir resin kopyasını aldım.
Koltuk için Italeri'nin Fiat 131 koltuğu güzel göründü, onu kopyaladım. Öndeki göçük macunla dolacak. (Sebebi= polyesteri kalıbın içinde yayarken kürdanın ucu kalıbın dibini delmiş, malzeme donarken birazı delikten sızmış.)
Basit görünüyor ama, bu taban/motor panelinin açınımlarını çıkartmak ve kabasını oluşturmak bir günümü aldı...
Uzunca bir zamandır, gövde panellerini birbirine doğru pozisyonlarda birleştirebilmek ve plastiğin serbestçe bükülmemekte ısrarcı olduğu yerleri halledebilmek için bir toplama mastarı yapıyordum. Gövdenin muhtelif yerlerinin kesitlerini çıkarıp en sonunda bu şekilde mastarı bitirdim.
Taban/motor sacını ve yan takviyeleri taban sacına yapıştırdım. Bu arada, taban sacının ön tarafını ve şasi kollarını 4.5 mm uzun yapmış olduğumu farkederek tabanı ve şasi kollarını kısalttım. Şasi kolları geçici olarak tabana bağlı.
Uzun bir aradan sonra gövdeyi omurga üzerinde toplamaya başladım. Resin için kalıp çıkarıp çıkan parçalar üzerinde devam etmeyi düşünüyorum.
Ön kalorifer ızgarasını yapmadan kaputu yapıştıramıyordum. Sonunda bir saatçi tornavidasının sapı ile macuna iz yapıp üstüne resin dökerek yandaki ham parçayı elde ettim.
Sonra, uygun boyutta kestim ve ısıtarak gövde kavisine uydurdum.
KORKUT VAROL dan alıntıdır..


Böyle önemli bir olaya imza atan arabaları Renault maalesef saklamayıp satmış. Ben bu olayı yaşatmak için bunlardan birini yapmaya karar verdim, Sn Aytaç Kot sağolsun, elinde bulunan fotoğrafları bana yolladı.
Sadece yollamakla da kalmayıp, muhtelif detaylar için sorularıma da sabırla cevap verme nezaketini gösterdi.
Bu yarışı konu alan "The Long Drive" adlı kitabı bulup getirttim, oradan aldığım bilgilere göre;
Yarışa katılan araba sayısı: 80
Parkur toplamı: 30,000 km
Bitiren araba sayısı: 47
Aytaç Kot - Kayhan Kantarcı (16) : Gn. Klasman 16., sınıfında 2.
İskender Aruoba - Demir Bükey (42) : Gn. Klasman 24., sınıfında 6.
Milli takımlarda : Türkiye 1.
Modelin imalatı: Maalesef, Renault-12 nin hiç 1/24 kiti olmadığı için herşeyi sıfırdan yapmak gerekiyordu. Haftalar boyunca muhtelif otomobillerden fotoğraflar çekip ölçüler aldım ve imalat için resimleri oluşturdum.
Taban sacından başladım.


Gövdeyi metalden yapmak istedim ve bakır, teneke gibi malzemelerle birkaç deneme yaptım. Sonunda plastik malzemenin en uygunu olacağına kanaat getirdim.



Arka taraf, bagaj platformu ve depo koruma sacını yaptım.Şasi arka kolları da yapıldı ve depo koruma sacı detay profillendi.

Kaba olarak birleşince birşeyler ortaya çıkmaya başladı.

Arka çamurluk iç panelleri ve amortisör kulelerinin kaba montajını yaptım.

Taban panelini güzel güzel altta detay verip üst tarafını düz bırakarak yaparken birden aklıma geldi ki, bu aracın taban döşemeleri söküktü ve taban sacı görünüyordu! Bu da, tabandaki preslenmiş formların altta olduğu gibi aracın iç tarafında da görülmesi gerektiği demekti. Yani yapıştırdıklarımı dağıtmak demekti... Ben de dağıttım. Allahtan daha geç olmadan aklıma geldi. Ön taraftaki formların kabasını, bir eğenin ucunu ısıtıp plastiğe basarak yaptım.

Sonra eğe ve zımpara ile yüzey daha temiz bir görünüme kavuştu:

Ama ön koltuk arkasındaki çukurlar, şeklinden dolayı böyle kolay olamıyordu tabii ki. Önce yapmış olduğum plastikten bir dişi kalıp aldım.

Sonra bu dişi kalıptan dolu bir resin erkek parça çıkardım.

Bu parçanın üstüne 0.2 mm alüminyum folyo sıva. "ince sac parça" elde ettim.

Bu ince parçayı kullanarak iç ve dışına yeni birer erkek ve dişi kalıplar yaptım. Böylece iki kalıp arasında resin için incecik bir boşluk oluştu. En son olarak, bu iki kalıbın arasına resin dökerek ince sac kopyası bir parça elde ettim. Bu parça(lar) daha sonra taban paneline yapıştırılacak...

Arka tarafta stepne yuvasının görüntüsünü doğruladım, arka koltuk altındaki panellerdeki çökertmeleri yaptım ve sağa-sola biraz "ön macun" attım.

Resin parçaları tabana epoxy ile yapıştırdım, ön ve arka tabanı da birbirine normal yapıştırıcı+epoxy ile ekledim ve ek yerlerine çelik macun çektim.

Ön şasi kollarının imalatına geçtim. 1.5 mm levhadan ikişer ikişer gruplanmak üzere 4 şerit kestim.

Ve fotoğraftaki gibi şekil vererek birleştirdim.

Ön şasiye devam... Kolların motor bölümünde kalan "üst kapatma sacları"nı kestim ve yapıştırdım.

Ön traversi de yaptıktan sonra komple ön şasi kollarını birleştirdim.

Yolcu bölümü ile bagajı ayıran paneli kestim. Bagaj ile kesin ayrım olması gerektiğinden, arka tarafa izolasyon paneli de yapıştırdım. Ancak, bu paneller henüz taban sacına yapışmıyor, daha sonra...

Marşpiyelerin iç panellerini de kesip yapıştırdım.

Ön şasinin alt kollarını 3 mm kare profilden ve 0.5 mm levhadan yaptım.

Ön şasinin geçici montajlı hali.

Arka dingil salıncakları tespit braketlerini yaptım. Küçücük şeyler bir günümü yediler!! Taban paneli ve ön şasi kollarının doğru pozisyonda tespiti için tabana ve kollara delikler delip tabana tespit pimleri yapıştırdım.

Ön podyaların şekli levha ile çalışmak için biraz kompleks idi, ben de resin dökmeyi denemek istedim. Bunun için önce hiç sertleşmiyen bir macundan sağ podyayı şekillendirdim.

Sonra, bu ana kalıbı, kartondan yaptığım bir kutuya yerleştirdim ve üstüne otomotiv çelik macun bastım.

Çelik macun donunca da ilk parça yumuşak macunu içinden sıyırdım ve böylece ilk sert diş kalıp oluştu.

Bu dişi kalıptan silikon bir erkek kalıp elde ettim.

Ama resin dökülünce parçayı çıkartmak için iki kalıbın da esnek olması gerek. O yüzden, bu erkeğin üzerine "glue gun" ile erimiş plastik basıp karşı dişi kalıbı da oluşturdum.

Sonra da aralarına resin ko. sağ podyayı elde ettim. Sol tarafı da aynı şekilde ürettim.

Biraz da gövdeye dalayım dedim. Plastik levhadan profili kestim, pencereleri boşalttım, kapı panel ayrımlarını çizdim, gövde yanlarına kaba eğimleri verdim.

Yağmur oluklarını 1.5 mm köşebentten, uçları gövdeye uyum sağlayacak şekilde trimleyip üst tarafa yapıştırdım.

Yağmur oluğu yerinde...

Tavan açınımını plastik levhadan kestim.

Sonra kabaca şekil verdim. Arkadaki kademe için arka kısmı kesipp esas tavanın altına yapıştırdım.

Lastik olarak Tamiya'nın Alpine Renault kitinin lastiği tam aradığım boyutta çıktı. Dişleri de ralli lastiğine uygun irice dişli, yani kopyalamak farz oldu...

İlk resin lastik kopyası. Ufak tefek boşluklar sonradan doldurulacak.

Kaput için önce komple ön tarafı çizerek kestim ve ortadaki çökertme yerini boşalttım.

Delik kenarlarına eğim vererek tesviye ettikten sonra aşağı doğru hafif deplasmanlı olarak orta parçayı tekrar yapıştırdım.

Motor ve vites kutusu için ESCI'nin R-5 Alpine kitindeki grubun, tam uyduğunu farkettim. Derhal eldeki dağınık kitten sökerek bir resin kopyasını aldım.

Koltuk için Italeri'nin Fiat 131 koltuğu güzel göründü, onu kopyaladım. Öndeki göçük macunla dolacak. (Sebebi= polyesteri kalıbın içinde yayarken kürdanın ucu kalıbın dibini delmiş, malzeme donarken birazı delikten sızmış.)

Basit görünüyor ama, bu taban/motor panelinin açınımlarını çıkartmak ve kabasını oluşturmak bir günümü aldı...

Uzunca bir zamandır, gövde panellerini birbirine doğru pozisyonlarda birleştirebilmek ve plastiğin serbestçe bükülmemekte ısrarcı olduğu yerleri halledebilmek için bir toplama mastarı yapıyordum. Gövdenin muhtelif yerlerinin kesitlerini çıkarıp en sonunda bu şekilde mastarı bitirdim.

Taban/motor sacını ve yan takviyeleri taban sacına yapıştırdım. Bu arada, taban sacının ön tarafını ve şasi kollarını 4.5 mm uzun yapmış olduğumu farkederek tabanı ve şasi kollarını kısalttım. Şasi kolları geçici olarak tabana bağlı.

Uzun bir aradan sonra gövdeyi omurga üzerinde toplamaya başladım. Resin için kalıp çıkarıp çıkan parçalar üzerinde devam etmeyi düşünüyorum.

Ön kalorifer ızgarasını yapmadan kaputu yapıştıramıyordum. Sonunda bir saatçi tornavidasının sapı ile macuna iz yapıp üstüne resin dökerek yandaki ham parçayı elde ettim.

Sonra, uygun boyutta kestim ve ısıtarak gövde kavisine uydurdum.

KORKUT VAROL dan alıntıdır..
Son düzenleme: