EDC şanzıman ve sürüş teknikleri

akademik

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Eki 2017
Mesajlar
10
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
32
Herkese Merhaba,

Genel bir araştırmadan sonra Renault Captur otomatikleştirilmiş şanzımanlı almaya karar kıldım. Bir çok yerli yabancı sitede araştırma yaptıktan sonra hem şanzıman konusunda bazı bilgilerimi paylaşmak ve sorularımı sizlere sormak istiyorum:

GETRAG 6DCT250

Açıklama: Öncelikle birçok firmaya çift kavramalı otomatikleştirilmiş şanzıman üreten bu firma Renault Captur üzerinde gelen şanzımanın da üreticisi. Kullanılan şanzımanın ismi ismi/numarası ise 6DCT250 kuru çift kavramalı şanzıman (dct - dual clutch transmission). Renault bunu edc adı altında (efficient dual clutch) yani verimli çift kavramalı şanzıman adı altında Renault Captur ve diğer modellerinde kullanmakta. Kuru kavramalı bir sistem. Yani soğutma için yağ kullanmıyor ancak anladığım kadarı ile yağ dolu ve bir daha açılmayacak şekilde vites kutusu kapalı halde geliyor.

Dezavantajları

1. Vitesin aklının karışması. Nitekim sürücünün veya yol şartlarının ne olduğunu doğrudan anlayamayacak olan vites kutusu sürücü davranışlarını kestiremediğinde yavaş veya yanlış vites geçişlerine sebep olabiliyor.

2. Sistemin karışık olması hem ilk çıkış maliyetini hem de sonraki maliyetleri artırıyor.

3. Kuru kavramanın ısınmalara sebep olması.

Karakteristik Özellikleri

1. Çift Tıklamalı Metal Sesleri

Birinci vitesten ikiye geçerken veya üçüncü vitesten birinci vitese kadar vites düşüşlerinde duyulabilecek seviyede bu sesleri çıkarması.

2. Yokuş aşağı inerken vızıltı

3. Düşük hızdaki az orandaki sürtünme sesi (3 km ve altı)

4. Geri vites vızıltısı

5. Hafif Vurma/Darbe Hissi

Bu bilgileri çeşitli sitelerden (eski/yeni) derlemeye çalıştım. İçlerinde yabancı kaynaklar da var veya beni aşan detaylı inceleme raporları da. Tabi ki hepsi de Captur incelemesi değil bu şanzımanın kullanıldığı diğer araba modelleri de var. Tabi ki isimler değişik ama üretici aynı. Henüz kullanmadığım için de daha çok teorik. Bununla birlikte sıkıntı şu firmalar MÜKEMMEL adı altında bu şanzımanların reklamını yapmaktalar. Ancak benim anladığım bu şanzımanlar bildiğiniz test ve arge aşamalarını geçmiş sayılmaz. Yani sorun çıkaracaklar. Tabi bu sorunlar üretim hatası veya şanzımanın doğası gereği olabileceği gibi kullanıma bağlı da olabilir.

Sorularım

1. Şanzımanı dur/kalk şeklinde kullanırken manuele almak dayanıklılığı artırıcı etki yapar mı?

Benim bu konuda okuduklarımdan çıkardığım sonuç evet manuele trafikli bir ortamda alırsak gereksiz vites geçişleri önleniyor. Sonuç olarak daha az vites geçişi eşittir daha uzun kullanım. Ancak bu ilgili şanzımanın beynine/mantığına negatif bir etki yapar mı?

2. Şanzıman sadece park halindeyken veya N yani boşa alındığında mı kavrama kolunu kaldırıyor yoksa frene bastığımızda da kavrama kolu kalkıp ısınmayı önlüyor mu?

Şimdilik sorularım ve açıklamalarım bu kadar. Arabayı teslim aldığımda da sürüşe yönelik yorumlarımı paylaşırım. Daha yeniyim. İlk arabam olacak. Allah kimseye bela kaza vermesin. Bu arada frene değil kurallara güvenin zira o ENCAP ANCAP vs testler 60 km ile yapılıyor haberiniz olsun.
 

SONATE

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Eki 2017
Mesajlar
148
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
56
Güzel konu açmışsınız.
SIKIŞIK trafikte mutlaka MANUEL modu kullanmamızı öneriyor uzmanlar.
D modunda kullanılacaksada ayak frendeyken N moduna almakta fayda varmış. (özellikle kırmızı ışıkta beklerken)
Işıklarda kalkarken gaza ani yüklenmenin edc şanzımanın ömrünü kısaltacağınıda eklemek isterim.
aynı şekilde kasislere girmeden önce fren yapmakta fayda var, kasis üstünde fren yapmak son derece zararlı.
Aracı park ederken mutlaka önce vitesi N konumuna alın, el frenini çekin, sonra ayağınızı frenden çekip aracı stop edin.daha sonra vitesi P konumuna getirip araçtan inin.
EDC şanzımanlar için bunlar çok önemli, şanzımanın ömrünü bu şekilde kullanarak uzatabilirsiniz, bilginiz olsun.
keyifli sürüşler..
 

akademik

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Eki 2017
Mesajlar
10
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
32
Teşekkürler cevabınız için. Ben alalı yeni alıyor ve İstanbul trafiğinde kullanmak zorundayım. Bu yüzden sizin yazdığınız tavsiyeler üzerine kullanmaya çalışıyorum. Nitekim bu şanzımanlar aşırı yüksek sıcaklıklarda çalışıyor. Bu yüzden şanzımanın bir miktar soğutulması bence hem kısa hem de uzun vadede önem arz eden bir mevzu. Yalnız bir takıldığım mevzu var. O da araç kontağı kapattıktan sonra P konumunu algılamama durumu ortaya çıkabilir mi?
 

tanseler

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
3 Tem 2015
Mesajlar
4,375
Tepki puanı
2
Puanları
0
Yaş
42
Teşekkürler cevabınız için. Ben alalı yeni alıyor ve İstanbul trafiğinde kullanmak zorundayım. Bu yüzden sizin yazdığınız tavsiyeler üzerine kullanmaya çalışıyorum. Nitekim bu şanzımanlar aşırı yüksek sıcaklıklarda çalışıyor. Bu yüzden şanzımanın bir miktar soğutulması bence hem kısa hem de uzun vadede önem arz eden bir mevzu. Yalnız bir takıldığım mevzu var. O da araç kontağı kapattıktan sonra P konumunu algılamama durumu ortaya çıkabilir mi?

En araci park ederken sirasiyla araci bosa alip ayagim frendeyken el frenini cekiyorum ve ayagimi bir kere frenden cekip yuku el frenine biraktiktan sonra tekrar frene basip arac calisirken vitesi p konumuna alip kontagi kapatiyorum.

Ayrica gecen gun basima gelen bir olay araci aldigimdan beri ( 2014 fluence edc ) ilk defa yaklasik 2 saatlik bi dur kalk teafige girdim ( istanbul ) yolculugumun sonuna dogru sanki arac 2. Viteste kalkar gibi davranmaya baslayarak 4-5 saniye sonra gaz yemeye basladi yani devrini aldiktan sonra. Kalkarken manuele alip baktigimda vites bir gosteriyor ama aracin gidisi 2. Vites gibiydi. Uzun trafige mal ettim bu durumu ama asiri sicak gibi de bir uyari vermedi. Zaten o an verseydi nerde dururdumdum onu da bilmiyorum allahtan yomadi oyle bir ariza. Uzun lgin kisasi edc dsg powershift turevleri yani cift kavramalar asiri hassas yapidalar. Zorlamaya inanin gelmiyor ve ciddi kulfetlerle ugrasiyorsunuz ariza durumunda. Dur kalk trafik uzun sureli ise kesinlikle manuel kullanin gereksiz ikinci vitese gecisi engellersiniz ki malum edcler 1-2 gecisleri hem sert hemde taramli tufek gibi sesli oluyor dusuk devirde. Diger yandan isiklar gibi uzun sureli beklemelerde vitesi hic bor zaman d ye alma geregi duymadim zaten frene sert basildiginda sanziman kendini bosa aliyor arac d konumdayken isiklarda frene basarak beklemekle bosa almak ayni sey. İcinizi rahatlatacaksa bosta tutun.


Tapatalk Pro kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 

doctor

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Nis 2013
Mesajlar
480
Tepki puanı
5
Puanları
0
SONATE'nin yazdıkları çift kavramalı şanzıman kullanımını gayet güzel açıklamış. Ek olarak kısa mesafeli dur-kalklarda ayağımızı frenden çektikten sonra gaz pedalına az da olsa dokunmak lazım, aynen manuel araçlarda olduğu gibi. Ayak frenden çekilip aracın rolanti kuvveti ile gitmesini beklememek gerekiyor...
 

akademik

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
8 Eki 2017
Mesajlar
10
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
32
Arkadaşlar yorumlarınız için çok teşekkürler.

İlk önce D konumundayken vitese sert basıldığında kavramanın bırakıldığını bir yerde okumuştum. Bence uzun beklemelerde boşa yani (N) konumuna alınabilir. Ancak burada da dikkat edilmesi gereken şey ise boşa alındığında şanzıman yağlamayı bırakıyor diye biliyorum. Bu yüzden D'ye aldıktan sonra çok az da olsa yağlamanın tekrar aktif hale gelmesi için beklenmeli.

Dur kalkta manuel kullanılması konusunda hemfikiriz gibi duruyor. Burada da D veya manuel farketmez öndeki aracın biraz ilerlemesi beklenip gaza vites alacak şekilde dokunmak gerekir. Nitekim otomataik şanzımanda olsa manuel mantığı ile aynı olduğu için araba yarım debriyajda kalıyor. Yani frenden çekildiği anda aslında bir yarım debriyaj durumu var.

P'ye ise araç çalışırken alıyorum. Tabi ki N'de iken el frenini çektikten sonra.

Ayrıca kasise girerken yavaşlamak gerekli. Kasis üstünde fren zararlı. Tabi ki önden çekişli bu araçlarda tüm aksam önde kompakt halde bulunduğundan doğrudan şanzımana bir etki olmasa da tüm sistemler birbiriyle daha fazla etkileşim içinde. Bu yüzden şanzımana doğrudan etki etmeyen durumlara da dikkat etmek gerekir. Manuelde ben boşa alıp geçiyordum mesela. Bu da amcamın önerisiydi. Kendisi Fransa'da yıllarca tır servisinde çalıştı.

Bir de sürerken el vites üstünde olmayacak.

Keyifli sürüşler
 

fatli58

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 Eyl 2017
Mesajlar
72
Tepki puanı
0
Puanları
6
Yaş
51
Arkadaşlar verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler,
bende aracım evde ve iş yerinde hep düz zeminde park halinde kaldığı için N'de el frenini çekip stop ediyor, tekrar çalıştırmak için P'ye almadan N'de çalıştırıyorum, bir sorun çıkmadı, aracın yükü el freninde olduğu için şanzımana da yük binmedi.
 

tanseler

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
3 Tem 2015
Mesajlar
4,375
Tepki puanı
2
Puanları
0
Yaş
42
Arkadaşlar verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler,
bende aracım evde ve iş yerinde hep düz zeminde park halinde kaldığı için N'de el frenini çekip stop ediyor, tekrar çalıştırmak için P'ye almadan N'de çalıştırıyorum, bir sorun çıkmadı, aracın yükü el freninde olduğu için şanzımana da yük binmedi.

Benim arac N de iken calismiyor vitesi P konumuna alin diye uyari veriyor.


Tapatalk Pro kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
 

SONATE

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Eki 2017
Mesajlar
148
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
56
EDC şanzımanlı modellerde, dur-kalk trafikte yada kırmızı ışıklarda beklerken ve sonrasında hareket ederken aracın motorunun kavramaya çalıştığını görürseniz (ki bunu anlamak için devir saatine bakın.araç 1000 devir altında ise sorun yok demektir,ama 1000 devir üstünde ise ibre,ozaman kavramaya çalışıyor demektir..) bu hem baskı-balatanın hemde şanzımanın-motorun ömrünü kısaltır,aklınızda bulunsun.hareket halindeyken araç mutlaka 1.viteste olmalı D konumundayken bazen 2.viteste olabiliyor,bunu önlemek için vitesi Manuel konumuna alıp kullanmanızda fayda var. (tabi bu söylediklerim ist.şehiriçi gibi çok çok sıkışık trafikler için,tekrar hatırlatıyorum..)
Sorunsuz,keyifli sürüşler herkese..
 
Üst