Motorda 8V mi 16V mi...

bilalrx

Bilgi Girilmemiş
VALF

1. Tanım: Otomobil terimlerinin çoğu gibi Fransızca'dan Türkçe'ye geçmiş bir kelimedir daha çok supap olarak kullanılmaktadır. İngilizce'den yapılan çeviriler nedeniyle bazıları tarafından aynı şeye valf de denmektedir. Supap silindirin üstünde yer alır ve açılıp kapanarak yakıt/hava karışımının silindire emilmesine ya da egzoz gazlarının silindirden atılmasına olanak tanır. Bu nedenle emme supabı ve egzoz supabı olarak ikiye ayrılır. 8V ve 16V gibi işaretler otomobilin kaç supaplı olduğunu gösterir. Motorlar çoğunlukla dört silindirli olduğu için bu iki ifadeyi en sık görürüz. 8V dört silindirli bir motorda 8 supap bulunduğunu yani her silindire iki supap düştüğünü (1 emme 1 egzoz supabı) gösterir. Dört silindirli motor için kullanılan 16V (ya da 16 supap) ifadesi ise o motorda silindir başına 4 supap (2 emme 2 egzoz) bulunduğunu gösterir. 24V ise altı silindirli bir motorda silindir başına 4 supap bulunduğunu gösteriyor. Ayrıca örneğin Citroen'in 4 silindirli 12 supaplı (silindir başına 3 supap 2 emme 1 egzoz) turbodizel motoru son zamanlarda Volkswagen'de gördüğümüz 5 silindirli 20 supaplı motor (silindir başına dört supap) ve Ferrari'nin kullandığı silindir başına 5 supaplı motor (3 emme 2 egzoz) gibi örnekler de vardır.

İLİŞKİLİ KELİMELER

benzin selenoid valf
lpg selonoid valfi
multivalf

8 VALF = Üstten Tek Eksantrikli (SOHC = Single Over Head Camshaft) her silindir başına 1 Emme ve 1 Eksoz Valfi olan "eski" sistem.
4 Silindirli bir motorda 4 x 2 = 8 Valf

16 VALF = Üstten Çift Eksantrikli (DOHC = Double Over Head Camshaft) her silindir başına 2 Emme ve 2 Eksoz Valfi olan "yeni" sistem.
4 Silindirli bir motorda 4 x 4 = 16 Valf

Valflerin sayısı artınca motordaki silindirlere beslenen hava/yakıt karışımı ile silindirlerden tahliye edilen eksoz gazı daha fazla sevk ve tahliye yolu olduğundan motorun performans ve yakıt tüketimi daha optimum değerlere ulaşıyor. Ancak bazı otomobil fabrikaları halen "eski" sistem motorlar üretmeye devam ediyor çünkü bu motorları üretmek daha ucuz ve yüksek performans aramayana hitap ediyor ancak her zaman daha az yaktığı da ifade edilemez.

HONDA'nın 16 Valfli ama SOHC motorları var. VW'nin de bünyesinde 4 silindirli ama 20 valfli motorları da var. Aracınızdaki "AKL" motor olarak bilinen 8 Valfli motor da üretimi hesaplı olan ve halen üretilen ve kullanılan bir motor. VW'nin bunu devam ettirmesi GOLF VI'ye de koyması ve hatta 7 ileri çift kavramalı DSG vites kutusunu da bu motora bağlaması şaşırtıcı.
 
Üst