Yakıt tasarrufu sağlayan tasarım

Kerem Mert

Kerem Mert BERBER,
Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Şub 2012
Mesajlar
663
Tepki puanı
0
Puanları
0
<div align="center">Hannover’de düzenlenen IAA fuarı vesilesiyle Renault Trucks, tamamen yakıt tasarrufu için geliştirilmiş bir uzun yol aracını temel alan endüstriyel tasarım çalışmasını tanıtıyor. Seçkin malzemeler, gelişmiş aerodinamizm ve teknolojik yenilikler üreticiyi yakıt tasarrufu üzerine uzun vadeli araştırmalarında ileri bir aşamaya geçirmeye yönelik bu araçta bir araya getirilmiş oluyorlar.

Renault Trucks Tasarım Müdürü Hervé Bertrand şöyle bir uyarıda bulunuyor: “CX/03 projesi çerçevesinde yürütülen çalışma bir endüstriyel tasarım çalışmasıdır, tarzla ilgili bir etüt değildir”. Bu araç, örneğin Optifuel Lab gibi, üreticinin aynı konuda daha önce yaptığı çalışmalar çizgisinde yerini alıyor. “Proje Renault Trucks yakıt tasarrufu çalışmalarının mükemmel bir örneğini sunma görevini üstleniyor” şeklinde sözlerini sürdürüyor Hervé Bertrand, “ve gelecekteki araştırmalar açısından uzun vadede önemli bir mesafe alınmasını sağlayacak”. Bu yüzden araçtaki her bir öğenin temelde aerodinamizm ve verimlilik gözetilerek belirlenmiş kesin bir fonksiyonu var.

Öncelikle ön panjur. Sadece karbon fiber ve alüminyum borulardan oluşan yapısıyla, adeta kamyonun belkemiği niteliğinde ve hem hafifliği hem de sağlamlığı aynı anda hissettiriyor. Orta kısmındaki katlanabilir, hareketli panel aracın hızı arttığında aşağı doğru iniyor. Daha alttaki spoyler de aynısını yaparak yerden yükseklik mesafesini azaltıyor ve üç aerodinamik kanat hava akımını yanlara doğru yönlendiriyor. Yan aynalar ise, en yalın biçimlerine indirgendiler ve araca iki profil boruyla tutturuldular. Aynalar için olduğu kadar diğer her öğe için de hedef aynı: havayı yararken yakıtın ekonomik kullanımını geliştirmek.
Aynı düşünce sistemiyle, türbülans kaynağı olan biniş basamakları ve çekicinin tekerlekleri hava akışını kolaylaştırmak için kapatıldı. Kabin seviyesinde, tasarımcıların “A sütunu” olarak adlandırdıkları ön camın eğim açısı 12°dir. Bu eğim en iyi aerodinamik uyumu ortaya koyuyor. Ayrıca kamyona dinamizm kazandırmak için camın üst kenarına hafif bir eğim daha verildi. “Daha ilk bakışta bu aracın tüm öğelerinin hafiflik, verimlilik gözetilerek ve aerodinamizmi geliştirecek biçimde tasarlandıklarının anlaşılmasını istiyorduk” diye vurguluyor Hervé Bertrand.
cx03_news_image_news2_1_2_3.jpg
Ama bir kamyonun aerodinamizmi sadece çekiciyle sınırlı değil. Römorkun da esaslı bir rolü var. Dolayısıyla Renault Trucks, Optifuel Lab gibi önceki araştırmalarında geliştirdiği öğeleri tekrar ele alarak, su damlası biçimini andıran bombeli tavanı, tüm tekerlekleri örten yan koruma panelleri ve arka rüzgâr deflektörleriyle yeni bir römork tasarladı. Ayrıca, aralarındaki boşluk önemli miktarda türbülans oluşumuna neden olduğu için, çekici ve römorkun ara bağlantısı üzerinde de özel bir çalışma yürütüldü. “Türbülansları azami ölçüde azaltmak için, ayarlanabilir bir koruma paneli sistemi düşündük” diye açıklıyor Renault Trucks Tasarım Müdürü, “Araç otoyolda seyrederken, kabin römorkla yekvücut oluyor ve hava akımı herhangi bir engelle karşılaşmıyor. Buna karşılık, düşük hızlarda, kamyonun rahat manevra yapabilmesi için ve artık aerodinamik açıdan fayda sağlamadıklarından koruma panelleri geri çekiliyorlar”.
cx03_news_image_news1_1_2_3.jpg
CX/03 verimliliğe, ciddi çalışmaya ve yakıt tasarrufuna adanmış gerçek bir iş aracı kimliğini taşıyor, ancak bununla birlikte soğuk bir canavar olarak görülmemeli. “Ciddiyetin tutkuyu göz ardı etmesini istemiyorduk” diye yaşadıklarını anlatıyor Hervé Bertrand, “o yüzden bu iş aracına biraz sıcaklık katmak için kabinin kenarına kırmızı pastel tonlu bir alüminyum plaka eklemeye karar verdik. Kırmızı, biliyorsunuz, hem tutkunun rengi hem de Renault Trucks kurumsal rengi”.



</div>Renault Trucks - CX/03 Concept - YouTube
 
Üst