KONU 1: KAVRAMA (DEBRİYAŞ) SİSTEMİ:
A- GÖREVİ
İlk kalkışta sarsıntısız bir hareket sağlamak, hareketin sağlanması veya hareket esnasında da; motordan şanzumana giden hareketi kesmek veya birleştirmektir. Ayrıca vites değiştirme Olanağı sağlar.
B- PARÇALARI
- Volan
- Debriyaj balatası
- Debriyaj pedalı
- Debriyaj baskısı
- Debriyaj bilyası
C.SİSTEMİN ÇALIŞMASI
Hareketini volandan alır. Debriyaj balatası; ortasındaki piriz, direk mili vasıtasıyla hareketi şanzumana iletir Hareket debriyaj pedalına basıldığında debriyaj teli yardımıyla, debriyaj çatalına, oda debriyaj bil yasının baskı parmaklarının bastırılmasını sağlar. Böylece volan ve balatası bir birinden ayrılarak hareketin volanda kalması sağlanır. Debriyaj balatası dönmediği için şanzumana hareket gelmez, sürücü bu esnada vites değiştirir veya boşa alır.
D.BAKIMI VE BASIT ARIZALARI
• Debriyaj Balatasının Sık Aşınmasının Sebepleri
- Ani ve sert kalkışlar (Patinaj),
- Yokuş yukarı yarım debriyajla durmak,
- Seyir esnasında sol ayağı pedal üzerinde tutmak,
• Debriyaj bilyesinin sık sık bozulmasının Sebepleri:
Gereksiz ve devamlı olarak sol ayağın pedal tutulması.
• Debriyaj Ayarının Önemi:
Bir debriyajda ayırma ve kavrama noktaları ayarsızsa
- Araç sarsıntılı kalkış yapar,
- Vites değiştirirken zorlanır, ses yapar,
- Vites dişlileri ve debriyaj parçaları aşınır.
• Debriyajın Kaçırmasının Sebepleri:
- Debriyaj balatasının aşınması,
-Debriyaj balatasının sıyrılması,
- Debriyaj balatasının yağlanması,
- Debriyaj pedal boşluğunun fazla olması.
• Vites kutusu ve diferansiyelin yağı -azalırsa; ses ve sürtünme artar, aşınma fazla olur...ıslık