bilalrx
Bilgi Girilmemiş
Yakıt tüketimi nasıl azaltılır.... (alıntılar)
Hemen hemen her araç sürücüsünün önemli sorunudur bu.
Yaz sıcaklarının artmasıyla birlikte pek çok kişi aracıyla tatile gidiyor.
İşte bu aşamada, makine mühendisi Güngör Kaya da, "Tatile çıkacak sürücülere yakıt ve para tasarrufu için neler tavsiye edersiniz" dedim.
Kaya, "Otomobili yanlış kullananların yakıt tüketimi de fazla olur. Bu nedenle sürüş tarzımızda ve aracımızda yapacağımız ufak tefek değişiklikler yakıt tasarrufu yapmamızı sağlar" diye başlıyor ve tavsiyelerini sıralıyor.
*Düşük hızlarda vitesi yükseltmeyin. Motor devrine göre vites değişimi yapın. Vitesi değiştirmek için uygun motor devir aralığı; benzinli otomobillerde 3000-3500, dizel araçlarda 2000-2500ür. Daha yüksek devirlerde değiştirilen viteslerde yakıt tüketimini artacaktır.
Uzun yolda sabit 80-90 km. hızla yolculuk edin. 90 km'nin üstündeki her kilometre, yakıt tüketiminde yüzde 1 artış getirir.
* Yüksek hız gibi düşük hız da tüketimi artırır, 25 km'nin altında yol almamaya çalışın.
* Motor tam ısınmadan gaza yüklenmeyin, aksi taktirde aracınız yüzde 25 daha fazla yakıt harcar.
* Periyodik bakımlarınızı mutlaka yetkili servislerde yaptırın ve orjinal parça kullanın.
* 10 bin kilometrede bir ön düzen ayarlarınızı servise kontrol ettirin.
* Debriyajınız kaydırma yapıyorsa, ayarlatın. Kaydırma, yakıt tüketimini arttırır.
* Lastik havalarını aracınızın katalogunda verilen ve önerilen uygun basınçta kullanın. Düşük basınçlı lastik, sürtünmeyi ve yakıt tüketimini yüzde 10 artırır.
* Fren balatalarınızın ayarlarının tam olduğuna emin olun, gereğinden sıkı balatalar sürtünme yaratacağından tüketimi artırır.
* Rölanti devrinin katalog değerinde olmasına dikkat edin. Yüksek devir yakıt tüketimini yükseltir.
Aracın değer kaybının yanı sıra, cebinizden çıkacak en büyük para benzin harcamalarıdır. Bu konuda dikkat edeceğiniz birkaç nokta tasarruf yapmanızı sağlayabilir.
OTOMOBİL sürücüleri ‘ Az yakıtla neden çok alamıyorum’ diye sitem ederken, yaptıkları yanlışları göz ardı ediyor. Çok benzinle az kilometre yapan sürücülere sürüş tekniği uzmanları şu öneride bulunuyor:
Ekonomik araç kullanma yöntemleri, en ekonomik araç kullanımı nasıl olmalı ?, En Ekonomik araç kullanımı için ipuçları, araçlarda yakıt tasarrufu yapmanın teknikleri, benzinli dizel lpg li araçlarda yakıt tasarrufu nasıl sağlanır, aracın yakıt tüketimi nasıl düşürülür; Benzinin litre fiyatının 4,6 lirayı aşması, yakıtta tasarrufu gündeme getirirken, Enerji Bakanlığı uzmanları tüketicileri yakıt ekonomisi için bazı önlemler almalarını öneriyor.sıfır km araba fiyatlarıEnerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı uzmanları tarafından hazırlanan ”Taşıtların Ekonomik Kullanılması İçin Sürücünün El Kitabı”na göre, otomobil kullanırken dikkat edilecek bazı küçük detaylar hem yakıt tasarrufu sağlıyor hem de aracın ömrünü uzatıyor.
AA muhabirinin söz konusu broşürden yaptığı derlemeye göre, bir aracın yakıt ekonomisinin belirlenmesinde en önemli faktör sürücü. Yakıt tasarrufu bilincine sahip bir sürücü tasarruf kurallarını uyguladığında, diğer sürücülere göre kilometre başına yakıt maliyetinden yüzde 30 ile 50 arasında tasarruf sağlayabiliyor. Böylece hem kişisel bütçeye hem de ülke ekonomisine katkıda bulunulabiliyor.
Broşüre göre, kısa mesafeli araç kullanmaktan kaçınmak, bunun yerine toplu taşıma araçlarından yararlanmak daha doğru. Sinirli veya moralsiz zamanlarda da araç kullanılması tasarruf açısından doğru değil.
Öte yandan, küçük silindir hacimli araçların yakıt tasarrufundaki önemi büyük. Aynı güçte olan taşıtların en hafif olanı aynı zamanda en az yakıt tüketeni. Aynı güçte, fakat değişik ağırlıktaki araçlar arasında yapılan deneylerde 800 kilogram gelen bir taşıtın bin 200 kilogram gelen taşıta göre yüzde 15 daha az yakıt tükettiği belirlenmiş.
RÖLENTİDE MOTOR ISITMAK
Rölantide motoru gereğinden fazla çalıştırmak, yaygın olan kanının tam aksine fayda yerine daha fazla yakıt tüketimine neden oluyor. İlk hareketten önce, aracın ısınması için uzun süre beklememek gerekiyor. Kısa mesafeli şehir içi kullanımında aracın iyi havalarda 30 saniye ısıtılması yeterli oluyor. Çok soğuk havalarda süre biraz daha uzun tutulabiliyor. Isınmış bir motorinin bir dakikada rölantide çalışmasıyla harcanan yakıt, duran bir motorinin çalışması için gereken yakıttan daha fazla oluyor. Genel olarak motoru tekrar çalıştırmak için gaz pedalına basmaya gerek bulunmuyor.
İLK HAREKETE DİKKAT
Ani ve süratli kalkışlar dört kat daha fazla yakıt sarfına sebep oluyor. Yumuşak ve yavaş kalkışlar ise daha az yakıtla uzun yol yapılmasına yardımcı oluyor. Düzgün ve dikkatli bir kullanış, daima atılgan ve sinirli bir kullanıştan daha ekonomik.
Ayrıca, otomatik olmayan, normal vitesli araçlarda hareket halinde iken sol ayağın hiçbir zaman debriyaj pedalının üzerinde tutulmaması gerekiyor. Debriyaj pedalına hafif bir baskı bile, debriyajın kaçırmasına ve çekişin düşmesine sebep oluyor.
Yol, trafik ve hava şartlarına göre lüzumlu görünen zamanlarda vites değiştirme işlemi de tasarruf için önemli. Zira, birinci viteste gerektiğinde fazla gidilirse ikinci vitese oranla yüzde 30, ikinci viteste gerektiğinden fazla gidilirse üçüncü vitese oranla yüzde 15 daha fazla yakıt sarf ediliyor. araba kampanyaları kredili 2012
PEDALLARA SEYREK BASIN
Gaz pedalına her ani basışta karbüratördeki kapış pompası karbüratöre bir yüksük dolusu yakıt püskürtüyor. Bu da yakıt sarfiyatını artırıp, kat edilecek kilometreyi azaltıyor. El kitabında, ”Gaz pedalına sonuna kadar basmanın hiçbir yararı olmayacağı gibi, bu şekilde sürat de kazanılamayacağının bilinmesi gerekiyor. Eğer gaz pedalı ile ayağınız arasında bir yumurta olduğunu farz ederseniz daha az yakıt ile daha çok yol kat edebilirsiniz” şeklinde sürücülere uyarıda bulunuluyor.
Öte yandan, trafiğe girildiğinde gözün en azından iki araç ileriye bakacak şekilde ayarlanması, yakıt israfına yol açan duruşlardan kaçınılması, trafik ışık sürelerine hakim olunması da yakıt tasarrufu için önem arz ediyor.
FREN GAZ AYARI
Aracın frenini ancak gerektiğinde kullanmak gerekiyor. Her fren depodan birkaç damla yakıtın eksilmesi anlamına geliyor. Lüzumsuz yere gaz pedalına yüklenerek ani hızlanma, viraj veya kavşaklarda ani fren ve hemen gaza basmak yakıt sarfiyatını yüzde 5 artırıyor.
Ayrıca devamlı olarak şerit değiştirmek ve zikzaklı taşıt kullanmak trafik akışını aksattığı gibi, kat edilecek mesafe ve zamanı uzatmış olduğu için gereksiz yere yakıt da sarf ediliyor.sifir km hafif ticari arac fiyatı
Isınmış bir motorun bir dakikada rölantide çalışmasıyla harcanan yakıt, duran bir motorun çalışması için gereken yakıttan daha fazla. Genel olarak motoru tekrar çalıştırmak için gaz pedalına basmamak gerekiyor.
El kitabında diğer bazı öneriler şöyle sıralanıyor: -Yokuş yukarı ve yokuş aşağı taşıtınızı kullanırken lüzumsuz yere debriyaj ve gaz pedalına basmayınız. Çıkış ve inişlerde gereken vites küçültmelerini yapınız.
-Kısa yolculuklardan kaçının. Kısa yolculuklar, soğuk araç parçaları, soğuk lastikler ve uygunsuz motor yağlama nedeniyle yakıt ekonomisi üzerine ağır faturalar yüklüyor.
-Bir aracın verimli işletilmesi için yaklaşık olarak 25 kilometrelik mesafeyi kat etmesi gerekiyor.
-Tamamıyla hazır oluncaya kadar motoru çalıştırmaktan kaçınınız.
-Başlangıçta bir plan yapınız, birden fazla iş yapmanız gerekiyorsa, bunları bir seyahatle halletmeye çalışınız.
-Seyahat için mümkünse trafik sıkışıklığının az olduğu saatleri tercih ediniz.
-Şehiriçi trafiğinde havalandırmayı çalıştırmak yakıt sarfiyatını yaklaşık yüzde 9 artırır.
-Alışverişlerinizi işle ev arasında gidip gelirken yapınız. sıfır oto akü fiyatları
-Rüzgar direnci yakıt ekonomisinde verimsizliğe neden oluyor, bu nedenle saatte 60 kilometrenin üzerindeki hızlarda pencerelerinizi kapatınız.
-Aracınızda gereksiz ağırlıkları taşımayınız, ortalama bir araç için 50 kilogramlık fazla yük yakıt sarfiyatında yüzde 1-2′lik bir artışa neden oluyor.ikinciel kamyonlar
-Kapalı kasalı olan kamyon ve kamyonetlerde şoför mahallinin üstünden taşan kısım aracın hızını yavaşlatıyor. Bunu önlemek için belli bir eğimle yükselip kasa hizasına ulaşacak bir reflektör taktırılması yüzde 10-15 oranında yakıt tasarrufu sağlıyor.
-Yeni bir motorin intibak devresinde, kullanma talimatına uygun biçimde hareket edilmesine dikkat edilmeli.
-Bujilerinizden bir tanesi arızalı olduğu takdirde kat etmeniz gereken yolu aynı yakıt sarfiyatıyla yüzde 10 nispetinde daha az gidersiniz.sıfır lastik fiyatları
-İyi şişirilmemiş lastikler, sürtünme ve dönme direncini artırdığından, yüzde 5 daha fazla yakıt sarfına sebep oluyor.
-Motor yağı zamanında değiştirilmelidir. Aksi halde sürtünmeler artar, güç düşer, parçalar çabuk aşınır ve yakıt tüketimi de yüzde 5-10 dolayında artar.
-Egzoz sistemindeki bozukluklar, yakıt sarfiyatını doğrudan etkiler. Kaynak:Milliyet 21/03/2012
**ENAZ YAKIT ARACINIZI EN AZ KULLANMAKLA OLUR TABİKİNE...***Toplu taşıma yönelin***
Hemen hemen her araç sürücüsünün önemli sorunudur bu.
Yaz sıcaklarının artmasıyla birlikte pek çok kişi aracıyla tatile gidiyor.
İşte bu aşamada, makine mühendisi Güngör Kaya da, "Tatile çıkacak sürücülere yakıt ve para tasarrufu için neler tavsiye edersiniz" dedim.
Kaya, "Otomobili yanlış kullananların yakıt tüketimi de fazla olur. Bu nedenle sürüş tarzımızda ve aracımızda yapacağımız ufak tefek değişiklikler yakıt tasarrufu yapmamızı sağlar" diye başlıyor ve tavsiyelerini sıralıyor.
*Düşük hızlarda vitesi yükseltmeyin. Motor devrine göre vites değişimi yapın. Vitesi değiştirmek için uygun motor devir aralığı; benzinli otomobillerde 3000-3500, dizel araçlarda 2000-2500ür. Daha yüksek devirlerde değiştirilen viteslerde yakıt tüketimini artacaktır.
Uzun yolda sabit 80-90 km. hızla yolculuk edin. 90 km'nin üstündeki her kilometre, yakıt tüketiminde yüzde 1 artış getirir.
* Yüksek hız gibi düşük hız da tüketimi artırır, 25 km'nin altında yol almamaya çalışın.
* Motor tam ısınmadan gaza yüklenmeyin, aksi taktirde aracınız yüzde 25 daha fazla yakıt harcar.
* Periyodik bakımlarınızı mutlaka yetkili servislerde yaptırın ve orjinal parça kullanın.
* 10 bin kilometrede bir ön düzen ayarlarınızı servise kontrol ettirin.
* Debriyajınız kaydırma yapıyorsa, ayarlatın. Kaydırma, yakıt tüketimini arttırır.
* Lastik havalarını aracınızın katalogunda verilen ve önerilen uygun basınçta kullanın. Düşük basınçlı lastik, sürtünmeyi ve yakıt tüketimini yüzde 10 artırır.
* Fren balatalarınızın ayarlarının tam olduğuna emin olun, gereğinden sıkı balatalar sürtünme yaratacağından tüketimi artırır.
* Rölanti devrinin katalog değerinde olmasına dikkat edin. Yüksek devir yakıt tüketimini yükseltir.
Aracın değer kaybının yanı sıra, cebinizden çıkacak en büyük para benzin harcamalarıdır. Bu konuda dikkat edeceğiniz birkaç nokta tasarruf yapmanızı sağlayabilir.
1. Aracınızın kullanım kılavuzunda yazan benzin sarfiyatı verileri, gerçek hayattakinden farklı olabilir. Örneğin Avrupa Birliğine üye ülkelerden birinden aldığınız bir otomobilin yakıt sarfiyatı verileri İstanbul trafiği ortalamasının altında olabilir.
2. Aracınızı yavaşça kaldırmak iyi bir tasarruf yöntemi olduğu söylenemez ve bu diğer sürücüleri rahatsız edecektir. Normal bir şekilde kalkıp hızlanın ve mümkün olan en üst vitese atın.
3. Aracın motor devrini dakikada 2000 ila 3000 arasında tutun.
4. Bir dakikadan uzun bekleyecekseniz eğer o zaman motoru durdurun.
5. Her zaman kullandığınız yolların alternatifine bakın. Eğer biraz daha uzun ama daha az dur kalk yapacağınız bir yol bulursanız, tasarruf edebilirsiniz.
6. Camları ve açılır tavanı kapalı tutmaya çalışın Lastiklerinizin olması gereken basınçta olmasına kesinlikle dikkat edin. Hava direnci ve sürtünmeyi arttıran düşük lastik basıncı benzin sarfiyatını arttır.
7. Müzik sistemindeki amfi, buğu önleyici ve klima benzin sarfiyatını arttırır.
8. Kurumlu ve yağı eski bir motor benzin sarfiyatını arttırır.
9. Lastik basıncınızın doğru olduğundan emin olun, düşük lastik baıncı sarfiyatı arttırır.
10. Arabanızın hava filtresini düzenli değişimine dikkat edin; zor nefes alan bir araba benzini daha çok yakar.
11. Orjinalinin dışında buji kullanmayın.
12. Sert hızlanmalardan kaçının, sabit bir tempo ile sürün, mümkünse hız sabitleyici kullanın.
Bazı basit onarım teknikleri ile aşırı yakıt tüketiminde tasarrufu kolaylıkla sağlayabilirsiniz. Bütün iş bunun yöntemini iyi bilmekte yatıyor.
Aracınız fazla yakıt harcıyor mu? Otomobilin konforu, çekişi, aksesuarlarının nasıl olduğundan önce, belki de ilk sorulan soru bu. Çoğumuz, süper ama kilometre başına fazlaca yakıt tüketen bir otomobille dolaşmak istemez. Lüksünün yanında, yakıt tüketimi de otomobillerin tercih edilirliğini arttırıyor. Öte yandan hep merak edilen konular, aracın ne kadar benzin yaktığı, eğer fazla yakıyorsa bunun nedenleri ve yakıt tüketimini en aza indirmenin yolları oluyor. Örneğin aşağıdaki belirtileri hissettiğinizde, aracınızın fazla yakıt yaktığını anlarsınız.
Fazla Yakıt Harcadığını Nasıl Anlarsınız?
• Motorun çekişinde azalma varsa,
• Egsoz gazı siyah, göz yaşartıcı, benzin kokarsa,
• Egsoz kuyruk borusu içinde karbon isi oluşursa,
• Egsozda patırtılı sesler olursa,
• Motor soğukken kolay, sıcakken güç çalışırsa
• Bilinen miktarda benzinle yapılan kilometrede azalma olursa
Yakıt-Km Hesaplama;
Aracınızın fazla yakıt yakıp yakmadığının tespitini yapmak için, bir litre benzinle kaç kilometre yol gittiğinizi bilmeniz gerekiyor. Bunun için yakıt deponuzu, tabanca otomatik olarak yakıtı kesinceye kadar doldurun. Bu sırada kilometre saatinizi okuyun.
Diyelim ki; 60.000 km.'de olsun belirli bir yol gittikten sonra aynı istasyonda ve aynı tabancadan yine tabancanın otomatik durmasını esas alarak deponuzu bir kere daha tam doldurun. Kaç litre benzin aldığınızı bir kenara yazın. Kilometre saatini tekrar okuyun. Toplam kilometre 60.000 ve deponun aldığı benzin 25 litre olsun.
Şimdi toplam kilometreden, ilk toplam kilometreyi çıkartırsak (60.000-60.000=250) gittiğimiz toplam kilometre bulunur (250 km). Bunu aldığınız yakıt miktarına böldüğünüzde (250:25=10) aracınızın bir litre yakıt ile kaç kilometre yol gittiği ortaya çıkar.
Fazla Yakıt Harcama Nedenleri?
* Araçtan kaynaklanan kusurlar,
* Sürücüden kaynaklanan kusurlar.
*Araçtan Kaynaklanan Sebepler:
Aşağıdaki tavsiyelerin bir kısmı bakım teknisyeni tarafından yapılabilir. Ama sizin tarafınızdan yapılabilecek basit onarım ve bakımlar da vardır. Bu bakımlar kesinlikle rasgele bir tamirciye değil uzman ve yetkili bir servise yaptırılmalı. Bu bakım ve kontroller:
1. Motorunuzun ayar ve bakımlarını (her 5.000 km.'de) ve uzman kişilere yaptırın.
a- Hava filtresinin temizliğine dikkat edin. Tıkanmış hava filtresi yakıt tüketimini arttırır.
b- Hava filtresini yaz veya kış durumuna göre takın.
c- Distribütör platin ayarını katalog değerine ayarlatın. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.
d- Akümülatör ve bağlantı kablolarının bozukluğu motor verimini düşürür. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.
e- Bujilerin arızalı ve ayarsız olması yakıt tüketimini yüzde 10 arttırır.
f- Karbüratörün bakımın yaptırın.
g- Rölanti devri katalog değerinde olmalı. Yüksek devir yakıt tüketimini arttırır.
h- Bakım teknisyeninizin, rölanti devri ayarını gaz analiz cihazı ile yapılmalı.
Sıkı ve tutukluk yapan bir gaz pedalı yakıt tüketimini artırır.
2. Fren balataları ayarsız ve sıkı ise tekerlek dönüşü zorlanır. Yakıt tüketimi artar.
3. Debriyajın kaydırması yakıt tüketimini arttırır.
4. Ön düzen ayarlarını her 10.000 km.'de bir kontrol ettiren.
5. Lastik havaları uygun basınçta olmalıdır. Havası az olan lastikte yuvarlanma güç olduğundan yakıt tüketimi artar.
*Sürücüden Kaynaklanan Sebepler;
Az benzinle çok kilometre gitmek istiyorsanız aşağıdaki önerilerimizi dikkatlice uygulayın.
1. Önünüzdeki aracı çok yakından takip etmeyin. Zira devamlı olarak aracınızı frenler ve gazlarsınız. Bu durum ilave benzin pompalanmasına neden olur. Ani fren ve ardından gaz basmak yakıt tüketimini yüzde 5 arttırır.
2. Şehirlerarası yolda en verimli hız 80-90 km. arasındadır. 90 km.'nin üstünde her kilometre yakıt tüketimini yüzde 1 arttırır. Son vitesteki 90 km.'lik hız yaklaşık 3.000-3.300 motor devrine eşittir. Diğer viteslerde de motorunuzu 2.750-3.000 devirler arasında çalıştırın (Bunun için takometreden faydalanın).
3. Motorunuzun harareti (ısısı) yakıt tüketimini etkiler.
a- İlk hareketten önce motorun ısınması için en fazla 30 saniye bekleyin. Fazla ısınmasını beklemek yakıt tüketimini arttırır.
b- Ancak şehirlerarası yola çıkarken, hareket göstergesinin normale yaklaşmasını bekleyin.
c- Kışın motorunuzun çok soğumaması için radyatör önünü gazete kağıdı ya da benzeri bir şeyle kapatın.
d- Soğuk motorda yakıt sarfiyatı fazladır. Motor tam ısınmadan yapılan yolculuklardan (özellikle kısa mesafelerden) kaçının. Böyle durumlarda aracınız yüzde 25 daha fazla yakıt harcar.
4. Yakıt deponuzun hatalı doldurulması yakıt tüketimini arttırır. Deponuzu doldururken aşağıdaki noktalara dikkat edin.
a- Deponuzu mümkünse pompanın yavaş hızı ile doldurun.
b- Depo hiçbir zaman ağzına kadar doldurulmamalı.
c- İmkanınız varsa sabah veya akşamın geç saatlerinde deponuzu doldurun.
d- Depoyu daima dolu bulundurun. Çünkü az benzinde buharlaşma daha fazladır.
e- Özellikle dizel motorlu araçlarda, günlük iş bitiminden sonra depoyu kaliteli motorinle doldurun.
f- Bir istasyonun pompasına yanaştığınızda pompanın para kısmının bilhassa sıfırlanmasına dikkat edin.
g- Aracınızın motoru hangi benzine göre uyarlanmışsa (süper-normal-kurşunsuz) ona göre benzin kullanın.
h- Yakıt deponuzun kapağı kilitli tip olmalı..
Az yakmak için,
doğru zamanda vites değiştirin
UZMANLAR, yakıt tasarrufu için taşıt sürücülerinin ne yapması gerektiğini sıralarken, ‘ Otomobili kullanma biçiminiz, yakıt tüketiminin artmasına veya azalmasına da neden olabiliyor.’ diye uyarıyor.2. Aracınızı yavaşça kaldırmak iyi bir tasarruf yöntemi olduğu söylenemez ve bu diğer sürücüleri rahatsız edecektir. Normal bir şekilde kalkıp hızlanın ve mümkün olan en üst vitese atın.
3. Aracın motor devrini dakikada 2000 ila 3000 arasında tutun.
4. Bir dakikadan uzun bekleyecekseniz eğer o zaman motoru durdurun.
5. Her zaman kullandığınız yolların alternatifine bakın. Eğer biraz daha uzun ama daha az dur kalk yapacağınız bir yol bulursanız, tasarruf edebilirsiniz.
6. Camları ve açılır tavanı kapalı tutmaya çalışın Lastiklerinizin olması gereken basınçta olmasına kesinlikle dikkat edin. Hava direnci ve sürtünmeyi arttıran düşük lastik basıncı benzin sarfiyatını arttır.
7. Müzik sistemindeki amfi, buğu önleyici ve klima benzin sarfiyatını arttırır.
8. Kurumlu ve yağı eski bir motor benzin sarfiyatını arttırır.
9. Lastik basıncınızın doğru olduğundan emin olun, düşük lastik baıncı sarfiyatı arttırır.
10. Arabanızın hava filtresini düzenli değişimine dikkat edin; zor nefes alan bir araba benzini daha çok yakar.
11. Orjinalinin dışında buji kullanmayın.
12. Sert hızlanmalardan kaçının, sabit bir tempo ile sürün, mümkünse hız sabitleyici kullanın.
Bazı basit onarım teknikleri ile aşırı yakıt tüketiminde tasarrufu kolaylıkla sağlayabilirsiniz. Bütün iş bunun yöntemini iyi bilmekte yatıyor.
Aracınız fazla yakıt harcıyor mu? Otomobilin konforu, çekişi, aksesuarlarının nasıl olduğundan önce, belki de ilk sorulan soru bu. Çoğumuz, süper ama kilometre başına fazlaca yakıt tüketen bir otomobille dolaşmak istemez. Lüksünün yanında, yakıt tüketimi de otomobillerin tercih edilirliğini arttırıyor. Öte yandan hep merak edilen konular, aracın ne kadar benzin yaktığı, eğer fazla yakıyorsa bunun nedenleri ve yakıt tüketimini en aza indirmenin yolları oluyor. Örneğin aşağıdaki belirtileri hissettiğinizde, aracınızın fazla yakıt yaktığını anlarsınız.
Fazla Yakıt Harcadığını Nasıl Anlarsınız?
• Motorun çekişinde azalma varsa,
• Egsoz gazı siyah, göz yaşartıcı, benzin kokarsa,
• Egsoz kuyruk borusu içinde karbon isi oluşursa,
• Egsozda patırtılı sesler olursa,
• Motor soğukken kolay, sıcakken güç çalışırsa
• Bilinen miktarda benzinle yapılan kilometrede azalma olursa
Yakıt-Km Hesaplama;
Aracınızın fazla yakıt yakıp yakmadığının tespitini yapmak için, bir litre benzinle kaç kilometre yol gittiğinizi bilmeniz gerekiyor. Bunun için yakıt deponuzu, tabanca otomatik olarak yakıtı kesinceye kadar doldurun. Bu sırada kilometre saatinizi okuyun.
Diyelim ki; 60.000 km.'de olsun belirli bir yol gittikten sonra aynı istasyonda ve aynı tabancadan yine tabancanın otomatik durmasını esas alarak deponuzu bir kere daha tam doldurun. Kaç litre benzin aldığınızı bir kenara yazın. Kilometre saatini tekrar okuyun. Toplam kilometre 60.000 ve deponun aldığı benzin 25 litre olsun.
Şimdi toplam kilometreden, ilk toplam kilometreyi çıkartırsak (60.000-60.000=250) gittiğimiz toplam kilometre bulunur (250 km). Bunu aldığınız yakıt miktarına böldüğünüzde (250:25=10) aracınızın bir litre yakıt ile kaç kilometre yol gittiği ortaya çıkar.
Fazla Yakıt Harcama Nedenleri?
* Araçtan kaynaklanan kusurlar,
* Sürücüden kaynaklanan kusurlar.
*Araçtan Kaynaklanan Sebepler:
Aşağıdaki tavsiyelerin bir kısmı bakım teknisyeni tarafından yapılabilir. Ama sizin tarafınızdan yapılabilecek basit onarım ve bakımlar da vardır. Bu bakımlar kesinlikle rasgele bir tamirciye değil uzman ve yetkili bir servise yaptırılmalı. Bu bakım ve kontroller:
1. Motorunuzun ayar ve bakımlarını (her 5.000 km.'de) ve uzman kişilere yaptırın.
a- Hava filtresinin temizliğine dikkat edin. Tıkanmış hava filtresi yakıt tüketimini arttırır.
b- Hava filtresini yaz veya kış durumuna göre takın.
c- Distribütör platin ayarını katalog değerine ayarlatın. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.
d- Akümülatör ve bağlantı kablolarının bozukluğu motor verimini düşürür. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.
e- Bujilerin arızalı ve ayarsız olması yakıt tüketimini yüzde 10 arttırır.
f- Karbüratörün bakımın yaptırın.
g- Rölanti devri katalog değerinde olmalı. Yüksek devir yakıt tüketimini arttırır.
h- Bakım teknisyeninizin, rölanti devri ayarını gaz analiz cihazı ile yapılmalı.
Sıkı ve tutukluk yapan bir gaz pedalı yakıt tüketimini artırır.
2. Fren balataları ayarsız ve sıkı ise tekerlek dönüşü zorlanır. Yakıt tüketimi artar.
3. Debriyajın kaydırması yakıt tüketimini arttırır.
4. Ön düzen ayarlarını her 10.000 km.'de bir kontrol ettiren.
5. Lastik havaları uygun basınçta olmalıdır. Havası az olan lastikte yuvarlanma güç olduğundan yakıt tüketimi artar.
*Sürücüden Kaynaklanan Sebepler;
Az benzinle çok kilometre gitmek istiyorsanız aşağıdaki önerilerimizi dikkatlice uygulayın.
1. Önünüzdeki aracı çok yakından takip etmeyin. Zira devamlı olarak aracınızı frenler ve gazlarsınız. Bu durum ilave benzin pompalanmasına neden olur. Ani fren ve ardından gaz basmak yakıt tüketimini yüzde 5 arttırır.
2. Şehirlerarası yolda en verimli hız 80-90 km. arasındadır. 90 km.'nin üstünde her kilometre yakıt tüketimini yüzde 1 arttırır. Son vitesteki 90 km.'lik hız yaklaşık 3.000-3.300 motor devrine eşittir. Diğer viteslerde de motorunuzu 2.750-3.000 devirler arasında çalıştırın (Bunun için takometreden faydalanın).
3. Motorunuzun harareti (ısısı) yakıt tüketimini etkiler.
a- İlk hareketten önce motorun ısınması için en fazla 30 saniye bekleyin. Fazla ısınmasını beklemek yakıt tüketimini arttırır.
b- Ancak şehirlerarası yola çıkarken, hareket göstergesinin normale yaklaşmasını bekleyin.
c- Kışın motorunuzun çok soğumaması için radyatör önünü gazete kağıdı ya da benzeri bir şeyle kapatın.
d- Soğuk motorda yakıt sarfiyatı fazladır. Motor tam ısınmadan yapılan yolculuklardan (özellikle kısa mesafelerden) kaçının. Böyle durumlarda aracınız yüzde 25 daha fazla yakıt harcar.
4. Yakıt deponuzun hatalı doldurulması yakıt tüketimini arttırır. Deponuzu doldururken aşağıdaki noktalara dikkat edin.
a- Deponuzu mümkünse pompanın yavaş hızı ile doldurun.
b- Depo hiçbir zaman ağzına kadar doldurulmamalı.
c- İmkanınız varsa sabah veya akşamın geç saatlerinde deponuzu doldurun.
d- Depoyu daima dolu bulundurun. Çünkü az benzinde buharlaşma daha fazladır.
e- Özellikle dizel motorlu araçlarda, günlük iş bitiminden sonra depoyu kaliteli motorinle doldurun.
f- Bir istasyonun pompasına yanaştığınızda pompanın para kısmının bilhassa sıfırlanmasına dikkat edin.
g- Aracınızın motoru hangi benzine göre uyarlanmışsa (süper-normal-kurşunsuz) ona göre benzin kullanın.
h- Yakıt deponuzun kapağı kilitli tip olmalı..
Az yakmak için,
doğru zamanda vites değiştirin
OTOMOBİL sürücüleri ‘ Az yakıtla neden çok alamıyorum’ diye sitem ederken, yaptıkları yanlışları göz ardı ediyor. Çok benzinle az kilometre yapan sürücülere sürüş tekniği uzmanları şu öneride bulunuyor:
- Taşıtları kullanma biçimimiz, aslında yakıt tüketiminde en önemli etkenlerden birisidir. Otomobili yanlış kullananların yakıt tüketimide fazla olur.
- Otomobili rölantide ısıtmayın. Motoru rolantide ısıtmak motora verdiği zarar yanında yakıt tüketimini de arttıran önemli noktalardan biri.
- Motoru çalıştırıp yala çıktığınızda yaptığınız birinci kilometre sonunda otomobilin yaktığı benzin üç dakika rölantide çalışmış kadardır. Yani otomobili üç dakika ısıtmak için harcanan benzinle 1 kilometre yol yapabilirsiniz. Bu nedenle uzun süreli durmada motoru da durdurun.
- Kısa mesafeler için otomobil kullanmak lükstür. Yapılan bir test sonucunda 0 derece hava sıcaklığında 1,6 litrelik orta sınıf bir otomobil motoru marşa basıldığı andan itibaren 100 km.de 40 litreye eş bir tüketim değeri veriyor. Ancak 4 kilometre katledildikten sonra otomobil normal ısısına kavuşuyor ve tüketim normalleşiyor. Bu nedenle kısa mesafeler için otomobil kullanmak yerine yürümek daha sağlıklı ve ucuz oluyor.
- Doğru zamanda vites değiştirin, ekonomik viteste sürün… Birinci vitesi sadece otomobili hareket ettirmek için kullanın ve hemen ikinci, üçüncü ve dördüncü viteslere geçin. Vitesler değiştirildiğinde motor devride değişir.
- Otomobili sakin, yol ve trafik koşullarına uygun kullanın. Ne kadar kararlı ve uyumlu otomobil kullanırsanız o denli az benzin tüketir ve o denli az sinirlenirsiniz. Otomobiliniz o denli az yıpranır. Akan trafiğin ritmine adapte olmak ve otomobilin hemen önüne değil daha ileriye bakarak gelişmeleri izlemek sakin ve trafiğe uygun sürüşün bir parçasıdır.
Motor
devri nedir?
MOTOR devri, krank milinin bir dakikada yaptığı devir sayısıdır. 6000 d/d’lik maksimum krank milinin saniyede 100 devir yaptığı anlamına gelir. Her motorun maksimum devir sayısı olduğu gibi en verimli çalıştığı bir devir de vardır. Bu devir otomobilden otomobile değiştiği için teknik verilere bakıp ya da servislere danışılarak öğrenilebilir. Teknik verilerde Maksimum tork adı altında görülen değer genellikle motorun en verimli çalıştığı ve az tükettiği devirdir.Bu devirde kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde gereksiz benzin savurganlığı önemli ölçüde azalır. Örnek vermek gerekirse: Test edilen otomobilin birinde 100 km. uzunluğundaki düz bir yolda 4’üncü vitesle 60 km/s sabit hızla gidildiğinde 5.8 litre/100 km. tüketilmiş. Aynı koşullarda 3’üncü viteste 9 litre/100 km. tüketim saptanmış. Görüldüğü gibi aynı uzunluktaki mesafeyi bir vites küçülterek katletmek 3.2 litre, yani yüzde 55 daha fazla tüketime yol açabiliyor. Hangi hızda hangi viteste gidilmesi gerektiğini bilmek iyi gerekiyor..devri nedir?
AA muhabirinin söz konusu broşürden yaptığı derlemeye göre, bir aracın yakıt ekonomisinin belirlenmesinde en önemli faktör sürücü. Yakıt tasarrufu bilincine sahip bir sürücü tasarruf kurallarını uyguladığında, diğer sürücülere göre kilometre başına yakıt maliyetinden yüzde 30 ile 50 arasında tasarruf sağlayabiliyor. Böylece hem kişisel bütçeye hem de ülke ekonomisine katkıda bulunulabiliyor.
Broşüre göre, kısa mesafeli araç kullanmaktan kaçınmak, bunun yerine toplu taşıma araçlarından yararlanmak daha doğru. Sinirli veya moralsiz zamanlarda da araç kullanılması tasarruf açısından doğru değil.
Öte yandan, küçük silindir hacimli araçların yakıt tasarrufundaki önemi büyük. Aynı güçte olan taşıtların en hafif olanı aynı zamanda en az yakıt tüketeni. Aynı güçte, fakat değişik ağırlıktaki araçlar arasında yapılan deneylerde 800 kilogram gelen bir taşıtın bin 200 kilogram gelen taşıta göre yüzde 15 daha az yakıt tükettiği belirlenmiş.
RÖLENTİDE MOTOR ISITMAK
Rölantide motoru gereğinden fazla çalıştırmak, yaygın olan kanının tam aksine fayda yerine daha fazla yakıt tüketimine neden oluyor. İlk hareketten önce, aracın ısınması için uzun süre beklememek gerekiyor. Kısa mesafeli şehir içi kullanımında aracın iyi havalarda 30 saniye ısıtılması yeterli oluyor. Çok soğuk havalarda süre biraz daha uzun tutulabiliyor. Isınmış bir motorinin bir dakikada rölantide çalışmasıyla harcanan yakıt, duran bir motorinin çalışması için gereken yakıttan daha fazla oluyor. Genel olarak motoru tekrar çalıştırmak için gaz pedalına basmaya gerek bulunmuyor.
İLK HAREKETE DİKKAT
Ani ve süratli kalkışlar dört kat daha fazla yakıt sarfına sebep oluyor. Yumuşak ve yavaş kalkışlar ise daha az yakıtla uzun yol yapılmasına yardımcı oluyor. Düzgün ve dikkatli bir kullanış, daima atılgan ve sinirli bir kullanıştan daha ekonomik.
Ayrıca, otomatik olmayan, normal vitesli araçlarda hareket halinde iken sol ayağın hiçbir zaman debriyaj pedalının üzerinde tutulmaması gerekiyor. Debriyaj pedalına hafif bir baskı bile, debriyajın kaçırmasına ve çekişin düşmesine sebep oluyor.
Yol, trafik ve hava şartlarına göre lüzumlu görünen zamanlarda vites değiştirme işlemi de tasarruf için önemli. Zira, birinci viteste gerektiğinde fazla gidilirse ikinci vitese oranla yüzde 30, ikinci viteste gerektiğinden fazla gidilirse üçüncü vitese oranla yüzde 15 daha fazla yakıt sarf ediliyor. araba kampanyaları kredili 2012
PEDALLARA SEYREK BASIN
Gaz pedalına her ani basışta karbüratördeki kapış pompası karbüratöre bir yüksük dolusu yakıt püskürtüyor. Bu da yakıt sarfiyatını artırıp, kat edilecek kilometreyi azaltıyor. El kitabında, ”Gaz pedalına sonuna kadar basmanın hiçbir yararı olmayacağı gibi, bu şekilde sürat de kazanılamayacağının bilinmesi gerekiyor. Eğer gaz pedalı ile ayağınız arasında bir yumurta olduğunu farz ederseniz daha az yakıt ile daha çok yol kat edebilirsiniz” şeklinde sürücülere uyarıda bulunuluyor.
Öte yandan, trafiğe girildiğinde gözün en azından iki araç ileriye bakacak şekilde ayarlanması, yakıt israfına yol açan duruşlardan kaçınılması, trafik ışık sürelerine hakim olunması da yakıt tasarrufu için önem arz ediyor.
FREN GAZ AYARI
Aracın frenini ancak gerektiğinde kullanmak gerekiyor. Her fren depodan birkaç damla yakıtın eksilmesi anlamına geliyor. Lüzumsuz yere gaz pedalına yüklenerek ani hızlanma, viraj veya kavşaklarda ani fren ve hemen gaza basmak yakıt sarfiyatını yüzde 5 artırıyor.
Ayrıca devamlı olarak şerit değiştirmek ve zikzaklı taşıt kullanmak trafik akışını aksattığı gibi, kat edilecek mesafe ve zamanı uzatmış olduğu için gereksiz yere yakıt da sarf ediliyor.sifir km hafif ticari arac fiyatı
Isınmış bir motorun bir dakikada rölantide çalışmasıyla harcanan yakıt, duran bir motorun çalışması için gereken yakıttan daha fazla. Genel olarak motoru tekrar çalıştırmak için gaz pedalına basmamak gerekiyor.
El kitabında diğer bazı öneriler şöyle sıralanıyor: -Yokuş yukarı ve yokuş aşağı taşıtınızı kullanırken lüzumsuz yere debriyaj ve gaz pedalına basmayınız. Çıkış ve inişlerde gereken vites küçültmelerini yapınız.
-Kısa yolculuklardan kaçının. Kısa yolculuklar, soğuk araç parçaları, soğuk lastikler ve uygunsuz motor yağlama nedeniyle yakıt ekonomisi üzerine ağır faturalar yüklüyor.
-Bir aracın verimli işletilmesi için yaklaşık olarak 25 kilometrelik mesafeyi kat etmesi gerekiyor.
-Tamamıyla hazır oluncaya kadar motoru çalıştırmaktan kaçınınız.
-Başlangıçta bir plan yapınız, birden fazla iş yapmanız gerekiyorsa, bunları bir seyahatle halletmeye çalışınız.
-Seyahat için mümkünse trafik sıkışıklığının az olduğu saatleri tercih ediniz.
-Şehiriçi trafiğinde havalandırmayı çalıştırmak yakıt sarfiyatını yaklaşık yüzde 9 artırır.
-Alışverişlerinizi işle ev arasında gidip gelirken yapınız. sıfır oto akü fiyatları
-Rüzgar direnci yakıt ekonomisinde verimsizliğe neden oluyor, bu nedenle saatte 60 kilometrenin üzerindeki hızlarda pencerelerinizi kapatınız.
-Aracınızda gereksiz ağırlıkları taşımayınız, ortalama bir araç için 50 kilogramlık fazla yük yakıt sarfiyatında yüzde 1-2′lik bir artışa neden oluyor.ikinciel kamyonlar
-Kapalı kasalı olan kamyon ve kamyonetlerde şoför mahallinin üstünden taşan kısım aracın hızını yavaşlatıyor. Bunu önlemek için belli bir eğimle yükselip kasa hizasına ulaşacak bir reflektör taktırılması yüzde 10-15 oranında yakıt tasarrufu sağlıyor.
-Yeni bir motorin intibak devresinde, kullanma talimatına uygun biçimde hareket edilmesine dikkat edilmeli.
-Bujilerinizden bir tanesi arızalı olduğu takdirde kat etmeniz gereken yolu aynı yakıt sarfiyatıyla yüzde 10 nispetinde daha az gidersiniz.sıfır lastik fiyatları
-İyi şişirilmemiş lastikler, sürtünme ve dönme direncini artırdığından, yüzde 5 daha fazla yakıt sarfına sebep oluyor.
-Motor yağı zamanında değiştirilmelidir. Aksi halde sürtünmeler artar, güç düşer, parçalar çabuk aşınır ve yakıt tüketimi de yüzde 5-10 dolayında artar.
-Egzoz sistemindeki bozukluklar, yakıt sarfiyatını doğrudan etkiler. Kaynak:Milliyet 21/03/2012
**ENAZ YAKIT ARACINIZI EN AZ KULLANMAKLA OLUR TABİKİNE...***Toplu taşıma yönelin***
Son düzenleme: