EDC sorun

mstdrms

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Kas 2012
Mesajlar
345
Tepki puanı
2
Puanları
0
Merhaba arkadaşlar.

Ben sorunu 2 sene önce beyni değiştirerek çözdüğümü sandım ama yeni beynin 2. senesine doğru aynı hatalar yine başladı. Garantinin bitimine 1 ay kala (geçen sonbahar başı) durumu yetkili servise bildirmeye gittim lakin hiçbrişey olmadı. Size bu sorunla uğraşırken anladığım sorunun kaynağından bahsedeyim (ben elektrik teknikeriyim):

Beyin ilk değişimi sırasında araç servisteyken bir yere istiflenmiş bir sürü beyin gördüm, açılmış birini aldım, içi baştan sona PCB (elektronik devre) ortasında 2 DC motor. Biri 1-3-5 diğeri 2-4-6 ve geri viteslere bakıyor. Yanlız sorun şu: elektronikte gri yoktur, ya siyah ya beyaz. Yani arızalnırsa, bir daha çalışmaz. PCB nin bir yüzeyi (soketlerin tarafı) tamamen termal macun kaplı ve beynin dış alüminyum yüzeyleri de daha fazla havayla temas edecek şekilde tasarlanmış fakat zamanla (özellikle 60.000km ye yaklaşırken) bu termal macun iyice deforme olup özelliğini yitiriyor ve devre de beynin bulunduğu konumdan dolayı aşırı ısınıyor ve elektronik devre kendini korumaya alıyor. Soğuduğu zaman da hiçbir şey olmamış gibi çalışmaya devam ediyor. İsterseniz, yapabiliyorsanız beyni Bir özel serviste açtırın, termal macunun durumuna bakın. Muhtemelen kurumuş, toprak gibi olmuştur. Macunu yenileyip tekrar takın, hatta üstüne bir 2 tane 12x12cm PC fanı koyun (en az 04-05.A olmalı) öyle deneyin.

Ben 2 hata önce üşenmedim 3 tane yükek devirli fan bulup aküyü tutan destek demirine beyne üfleyecek şekilde monte ettim. Beynin yeri tam olarak akünün altında.
Bu fanlar aracın içine yerleştirdiğim dijital bir termostada bağlı durumda. Termostadın ısı sensörünü de beyinin dışına, orta noktasına sıkıştırdım. Bu zamanlarda bile sıcak havalarda fanlar da çalışırken sabit bir hızla (86km/h) giderken 70 dereceleri görmekte. Lakin ara sokaklarda, dur-kalk yapılan sıkışık trafiklerde fanlar sıcaklığın yükselmesini ciddi derecede yavaşlatıyor, hatta rölantide beklerken düşürmeye de başlıyor.

Açıkçası bu çalışmam biraz yüzeysel oldu. 12x12cm den daha büyük, 1,5-2A değerinde (yani daha güçlü bir fan) bulabilirsem, mevcut taktığım fanları onunla değiştireceğim. Bunu yaptıktan sonra bile yazın en sıcak zamanlarında bu hatayı yaşarsam gözümü karartıp beyni açıp, termal macunu yenileyeceğim.

NOT : EDC beyinin çok ısınmasında elbette motorun bulunduğu bölgeyi ısıtması + sıcak hava vs etkili olduğundan beynin iyi bir fan tarafından soğutulacak bölgesi haricinde etrafının cam yünü vb ısıya dayanıklı yalıtım malzemesiyle sarmayı bile düşünüyorum.

NOT 2 : Bu sorun genellikle yazın sıcağında ve sıkışık trafikte, veya aracın devirli kullanımı (zorlanması, yüklü bayır çıkması vb) oluşmakta. Şahsen soğuk kış zamanlarında hiç bir şekilde bu sorunu yaşamadım.

Özetle; olay tamamen EDC beyninin soğuk kalmasına bağlıdır. Ne kadar soğuk kalırsa içindeki o kadar termal macunun da ömrü o kadar uzun olur. Bu durumu yaşlı PC sahipleri bilir. Sistem işlemciyi korumak için fazla ısınınca durduk yere kapanır veya yeniden başlar. Sebebi de; işlemcinin üstündeki termal macunun artık işini yapamayacak durumda olmasıdır.
 
Son düzenleme:
Üst