Sifir araç rodaj dönemi

mehmetemreakin

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Kas 2014
Mesajlar
21
Tepki puanı
0
Puanları
0
Timur Bey km bazında 4000i geçen 60 günlük araba için yukarıda söylediğiniz hiç bir şeyi yapmadım. bunun bana yaratacağı negatif sonuç ne olacaktır? bu saatten sonra yapabileceğim bir şey var mıdır?
 

Mr.Clio

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Eki 2014
Mesajlar
1,142
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Timur Bey km bazında 4000i geçen 60 günlük araba için yukarıda söylediğiniz hiç bir şeyi yapmadım. bunun bana yaratacağı negatif sonuç ne olacaktır? bu saatten sonra yapabileceğim bir şey var mıdır?

korkmayın Mehmet bey, günümüz teknoljisinde artık mmler değil mikronlar konuşmaktadır, yapmamış olmanızın zarar anlamında bir zararı yoktur sadece yapsaydınız daha iyi olurdu okadar.

4000km'de araç çoktan açılmıştır dikkat edilmesi gereken bir nokta olduğunu sanmıyorum, gönlünüz rahat olsun güle güle kullanın.

diyorum ya bunu yapmamış olan arkadaşım ile çok dikkatlice yapan ben arasında 0.3lt yakıt, azami hızda 3-4km/h fark oluşmuştur yani fark olmasına fark var ama öyle oturup kahrolacak bir şey değil, ben biraz takıntılıyım sadece özellikle mekaniğe :)
 

M3T0

Metin GÖKDELİ,
Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Kas 2012
Mesajlar
819
Tepki puanı
19
Puanları
0
İlk aracımızda fabrika çıkışlı rodajlı olduğun söylediler ve alır almaz tapa gaz dolaştığımızı bilirim, daha sonra 11 binde turbo kırılınca öyle olmadığını anladım :) Bilgi birikiminizi bizimle paylaşmanız çok güzel, ama rodaj sonrasında mikro düzeydeki parçacıkların yağda toplanacağından ve motora zarar vermemesi açısından, rodaj sonrası yağ değişiminin daha sağlıklı olacağını biliyordum.
 

Mr.Clio

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Eki 2014
Mesajlar
1,142
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
İlk aracımızda fabrika çıkışlı rodajlı olduğun söylediler ve alır almaz tapa gaz dolaştığımızı bilirim, daha sonra 11 binde turbo kırılınca öyle olmadığını anladım :) Bilgi birikiminizi bizimle paylaşmanız çok güzel, ama rodaj sonrasında mikro düzeydeki parçacıkların yağda toplanacağından ve motora zarar vermemesi açısından, rodaj sonrası yağ değişiminin daha sağlıklı olacağını biliyordum.

süpersin!!!

bravo sana, bu arada özelden mesaj yazmıştın sana 50 defa yolladım ama gitmedi bilgin olsun yani ilgilenmedim sanma kardeşim :)


aynı şeye ben değinecektim,insanların yahu bu ammada abartı demesinden korkuyordum.


arkadaşlar, araçlar önce 5000kmde bir yağ değişimdi sonra 7500 oldu, sonra 10000,sonra 15000 şimdi artık cılkı çıktı adamlar 20000 diyor,kimi BMW 35000km.


bu süreçte ilk yağ bakımından sonra belki bir nebze olabilir ama M3T0 ' kesinlikle katılıyorum aracınızın rodajı sırasında milyonlarca mikron kalınlığında demir artığı motorunuzun yağında dolaşacaktır.

bu parçacıkların kimisi yağ filtresinde süzülür ama kimisi geçer hatta kimisi yağ filtresine zarar bile verirler. işte bu filtreyi aşabilen parçacıklar yağ pompası ve devamında olan tüm yağ kanalarına bağlı olan kauçuk,demir yüzey ,rulman vs.lere minik minik çizikler verir.

ya ben tam adabıyla arabama bakacam diyen biri, yada arabadan mekanikten gerçekten iyi anlayan ve sahiplenen birisi özellikle rodaj sonrası 2000km gibi yağ ve yağ filtresini değiştirir.


tekrardan bravo kardeşim,eline sağlık!
 

M3T0

Metin GÖKDELİ,
Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Kas 2012
Mesajlar
819
Tepki puanı
19
Puanları
0
süpersin!!!

bravo sana, bu arada özelden mesaj yazmıştın sana 50 defa yolladım ama gitmedi bilgin olsun yani ilgilenmedim sanma kardeşim :)


aynı şeye ben değinecektim,insanların yahu bu ammada abartı demesinden korkuyordum.


arkadaşlar, araçlar önce 5000kmde bir yağ değişimdi sonra 7500 oldu, sonra 10000,sonra 15000 şimdi artık cılkı çıktı adamlar 20000 diyor,kimi BMW 35000km.


bu süreçte ilk yağ bakımından sonra belki bir nebze olabilir ama M3T0 ' kesinlikle katılıyorum aracınızın rodajı sırasında milyonlarca mikron kalınlığında demir artığı motorunuzun yağında dolaşacaktır.

bu parçacıkların kimisi yağ filtresinde süzülür ama kimisi geçer hatta kimisi yağ filtresine zarar bile verirler. işte bu filtreyi aşabilen parçacıklar yağ pompası ve devamında olan tüm yağ kanalarına bağlı olan kauçuk,demir yüzey ,rulman vs.lere minik minik çizikler verir.

ya ben tam adabıyla arabama bakacam diyen biri, yada arabadan mekanikten gerçekten iyi anlayan ve sahiplenen birisi özellikle rodaj sonrası 2000km gibi yağ ve yağ filtresini değiştirir.


tekrardan bravo kardeşim,eline sağlık!


Rica ederim abi, iletişime geçme konusunda bende aynı şeyleri düşündüm galiba çok meşgul dönemiyor dedim :) numaramı yazayım istersen modifiye konusunda fikir ve görüşlerine ihtiyacım olabilir :) 0538 526 1881 Metin GÖKDELİ.
 

hotlevel

Yunus BAHÇIVAN , Clio 4 - 4884,
Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
20 Ara 2014
Mesajlar
115
Tepki puanı
0
Puanları
0
süpersin!!!

bravo sana, bu arada özelden mesaj yazmıştın sana 50 defa yolladım ama gitmedi bilgin olsun yani ilgilenmedim sanma kardeşim :)


aynı şeye ben değinecektim,insanların yahu bu ammada abartı demesinden korkuyordum.


arkadaşlar, araçlar önce 5000kmde bir yağ değişimdi sonra 7500 oldu, sonra 10000,sonra 15000 şimdi artık cılkı çıktı adamlar 20000 diyor,kimi BMW 35000km.


bu süreçte ilk yağ bakımından sonra belki bir nebze olabilir ama M3T0 ' kesinlikle katılıyorum aracınızın rodajı sırasında milyonlarca mikron kalınlığında demir artığı motorunuzun yağında dolaşacaktır.

bu parçacıkların kimisi yağ filtresinde süzülür ama kimisi geçer hatta kimisi yağ filtresine zarar bile verirler. işte bu filtreyi aşabilen parçacıklar yağ pompası ve devamında olan tüm yağ kanalarına bağlı olan kauçuk,demir yüzey ,rulman vs.lere minik minik çizikler verir.

ya ben tam adabıyla arabama bakacam diyen biri, yada arabadan mekanikten gerçekten iyi anlayan ve sahiplenen birisi özellikle rodaj sonrası 2000km gibi yağ ve yağ filtresini değiştirir.


tekrardan bravo kardeşim,eline sağlık!

Arkadaşlar merhaba,


hayatımı Volvo iş makinalarında servis müdürlüğü yaparak kazanıyorum ve makine mühendisiyim, işim gereği 13 yıldır dizel motorları üzerinde artık bir nebze bilgi sahibi olduğumu söylemek yanlış olmasa gerek, yılda ortalama 40 adet büyük hacimli dizel motorlarını rektifye ediyor , yüzlercesinide tamir ediyoruz.


öncellikle burada yazacaklarımın sizlere yardımcı olabilmesi adına yazıldığını bildirmek isterim, bazı arkadaşlar gibi çok bilmiş vs kelimelerini duymak istemiyorum beğenmeyen yapmaz kardeşim,bildiğini okur.

örnek olarak şunuda belirtmek isterimki 2013da filo halinde gelen şirket araçlarımızdan benimkini ben önerdiğim şekilde rodaj süresini atlattım meslekdaşım ise genelde bilinen tekniklerle ve ikimiz 6000km sonra test amaçlı karşılaştırdığımızda aynı kg olan ikimiz direksiyon başında, depolar ful, lastikler tam ayarda, adana-Gaziantep yolunda aynı koşullarda arka arkaya insan hatasına maruz bırakmadan cruise kontrol kullanarak sabit hızda araçlarımızı denedik , onunkisi 5.2lt yakarken benimkisi 4.9lt yaktı, onun azami hızı yokuş aşağı 192ken benimkisi 196idi.


gelelim konuya:


öncellikle rodaj nedir, ve gerçektende yeni araçlarda rodaj diye bir şey artık yokmudur?


rodaj aracınızın motor bloğunda bulunan piston, segman ve piston yuvası/duvarı arasındaki kaynaşma süresidir.

pistonlarınız yukarıdan aşağı çalışırken kendisi ile piston yuvası/duvarı arasındaki yüzeydeki boşluğu segman doldurur.

bu segman pistonun etrafına sarılı ve yanma,patlama sırasında oluşan basınç altında piston yuvasına doğru yaylanarak açılır.
bu boşluğu doldurarak motor yağının segmanın altında kalmasını, yanma odasına girmemesini sağlar yani süpürme işlevi görmektedir.


istenilen, arzulanılan piston yuvası tertemiz bir yüzeye sahip olsun, segmanlar piston yuvasına mikron değerindeki boşlukları bile doldurarak çalışsın.

sıfır motorların piston yüzeyi mükkemmel bir yuvarlak olamaz, aynı şekilde pistonlarda, aynı şekilde segmanlarda, bunların her birinde ufak tefek (gözle görülemeyen mikron büyüklüğünde) boşluklar vs bulunur ve hepsi birleşince çalışan bir motordaki basınç altında yağın yanma odasına geçebilmesine sebeb olurlar.



işte rodaj burada devreye girmektedir, mühendislerin bu durumu önleyeibilmek adına bulduğu yöntemin adı rodajdır ve çalışma prensibi şu şekildedir.

piston yuvası yüzeyine kasti olarak mühendisler zımparamsı bir madde uygularlar, bu madde et kalınlığı bol olan segmanları motor çalıştıkça, yukarı aşağı indikçe ve segmanlar basınç altında bu zımparamsı yüzeyli piston yuvasına bastırdıkça traşlarlar.

bu süre zarfında hem segmanlar o zımparamsı maddeyi yoketmeye başlar piston yüzeyini temizlerle, hem o zımparamsı madde segmanı traşlar ve zamanla birbirlerine uyuşarak jük diye oturmalarını sağlarlar.

bu sayede başta döküm olan motor bloğu,piston ve segmanlardaki mikron olan boşluklar kapanmış olur,tam anlamıyla sızıntısız sağlıklı motor elde edilir.


peki yeni araçlarda bize rodaj artık yok deniliyor, bu doğrumu?

HAYIR! HEMDE KESİNLİKLE HAYIR BU YANLIŞ!!

piston yüzeyinde bulunan bu zımparamsı madde kullanım tarzına,motor karekteristiğine göre 1000-1500km boyunca orada kalır ve işlev görür.

yine bu zımparamsı maddenin temizlenmesi için gerekli olan şey segmanlara gelecek olan basınçtır, bu basıncın oluşabilmesi için motora yük binmesi gerekir.


bu sebeb ile hiçbir fabrika ne motorunuzu araca takıp aracınızı sürerek yük bindirecektir nede hiçbir fabrika sırf rodaj süresini atlatabilmek için 1000-1500km kadar yakıt yakacaktır.


fabrikaların yaptığı rodaj süresini sizin insan hatanıza mahruz kalmadan profosyonelce rodaj süresini sadece başlatmaktır,bu makinalara motorun bağlanıp 20dk çalıştırılmasından öte bir şey değildir. yani rodajın kalbi bu ilk andır ama daha çok fazlası vardır,
işleminiz bitmemiştir burada 1000-1500km sizede düşecek olan görev vardır. bu sebebtendirki kullanım kılavuzunda talimatlar vardır aksi takdirde olmazdı.



RODAJ Süresinde yapılmaması gerekenler:

1) 1000km dolmadan 2500rpm üzerine çıkmaktan sakınmak

2) boş vitesde yada park halinde çalış vaziyetde aracı bırakmak

3) sabit hızda aracı sürmek



burada istediğiniz segmanlara o zımparamsı madde ile uyum sağlayabilmektir, bunun için yukarıdada bahsettiğim gibi 1000km vaktiniz vardır hatta en kritik olan süresi ilk 250-500kmdir. segmanlara gerekli olan basınçtır, basınç olmadan segmanlar dışarı doğru yaylanmaz, piston yüzeyine teması az olur ve zımparamsı madde hiçbir işlev yapamadan kendiliğinden yağ ile yok olur.



YAPILMASI GEREKENLER:

1) motoru yük altında bırakmak, bu gidin araca 500kg yük koyun demek değildir, bu gaz pedalı ile olur.

aracı bu ilk kritik süre zarfında ne kadar vites atar, düşürür, hızlanır, yavaşlarsanız vede bu hızlanmaları tam gaz yada verebildiğiniz kadar gaz ile 2500rpmi yakalar sonra bir üst vitese geçiş yaparsanız o kadar iyidir.

2) 1000km'ye gelindiğinde aracın segmanları ile zımparamsı maddesi artık birbiri ile kaynaşmıştır, bu süreçten sonra zımparamsı maddesi olmayıp yinede kaynaşması gereken rulmanlarada fırsat vermeniz gerekir.

bunun için araç 1000kmdeyken aracı bulabildiğinize uzun bir yokuş bulup, mümkünse araçta yük olup, klima,far vs açıp aracı sağ alıp
sıfırdan o yokuşu 1-2-3 çıkabildiğiniz kadar vitesi kullanark çıkabildiğiniz kadar yüksek hıza vitesleri 4000rpmde atarak çıkmalısınız.



emin olun çok fazla araca sahip oldum,hepsini bu şekilde açtım ve hepsininde motoru çok sağlıklıca birkez bile arıza çıkarmadığı gibi meslektaşlarıma verilen aynı araçlara göre benimkisi hep daha az yaktı,daha seriydi.

Öncelikle güzel bilgiler için kendi adıma çok teşekkür ederim.Elimden geldiği kadar yapmaya çalışıcam.Kısmet olursa aracımı Ocak başında teslim alıcam.İlk işim ilk Pazar günü uzun yol yapmak olucak.Yolda dediğiniz gibi vites geçişine dikkat edicem 2500 devir de bir artırıcam fakat uzun yolda birde vites küçülterek aracı bağırtırmam da önemli mi? gaz vermesem de motora yük binicek motor freni yapar gibi çünkü sürekli vites artırma yapılmayacak haliyle yol açık olucak.Nasıl yapayım hocam ne tavsiye edersiniz ?
 

Mr.Clio

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Eki 2014
Mesajlar
1,142
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Öncelikle güzel bilgiler için kendi adıma çok teşekkür ederim.Elimden geldiği kadar yapmaya çalışıcam.Kısmet olursa aracımı Ocak başında teslim alıcam.İlk işim ilk Pazar günü uzun yol yapmak olucak.Yolda dediğiniz gibi vites geçişine dikkat edicem 2500 devir de bir artırıcam fakat uzun yolda birde vites küçülterek aracı bağırtırmam da önemli mi? gaz vermesem de motora yük binicek motor freni yapar gibi çünkü sürekli vites artırma yapılmayacak haliyle yol açık olucak.Nasıl yapayım hocam ne tavsiye edersiniz ?

rica ederim kardeşim ben yorumun için teşekkür ederim.



yol ile alakalı aman ha aman kesinlikle aracı ilk alır almaz uzun yola çıkıp sabit hızda bırakma, yani kalkıp 1-2-3-4-5 diye vites attım hepsinide arkadaşın dediğini yapıpta 2500de attım ve şu an 5te 2500de gidiyorum diyipte iyi bir şey yaptığını sanma.


senin en kötü illa uzun yol yapacaksanda tercihin her 3-5dk da bir hızını 2inci yada 3üncü vitesin hızına yani 30-50ye kadar düşürüp yeniden gaz verip 2500de vites atarak 5ye çıkmak ve bunu en kötü ilk 150-200km boyunca sık sık 3-5dk da bir yapmak olmalı.


ha bu uzun yol bukadar yavaşlamaya müsait bir yer değil yandaki yolcularında bu gezinizden nefret etmesini istemiyorsanız tavsiyem aynı vitesde biraz yavaşlayıp tam gaz ile hızlanın ve bunu bol bol yapın.

mesela diyelim yol tercihiniz otoban ve hızınızı 120de tutacaksınız cruise control kullanmadan sabit hızda 120de giderken ayağınızı gazdan çekin 95-100e düşün ve tam gaz geri çıkın 120ye, bu işlemi tekrar tekrar 3-5 dk da bir yapın 200km boyunca.


çok büyük zahmet gibi görülebilir ama emin olun yakıtım %5 daha azdı o açtığım araç ile ve azami hızımda 3-4km daha fazlaydı buda %5lik bir güç artışına eş değer gibi bir şey yani eminim dynoda güçlerimizi ölçsek benim aracımda belirli devir aralıklarında ölçülebilir farklılar mevcuttur yani lafın kısası bence fazlasıyla bu zahmete değer.
 

hotlevel

Yunus BAHÇIVAN , Clio 4 - 4884,
Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
20 Ara 2014
Mesajlar
115
Tepki puanı
0
Puanları
0
Cok tesekkur ederim bu bilgiler dogrultusunda elimden geleni yapicam

rica ederim kardeşim ben yorumun için teşekkür ederim.



yol ile alakalı aman ha aman kesinlikle aracı ilk alır almaz uzun yola çıkıp sabit hızda bırakma, yani kalkıp 1-2-3-4-5 diye vites attım hepsinide arkadaşın dediğini yapıpta 2500de attım ve şu an 5te 2500de gidiyorum diyipte iyi bir şey yaptığını sanma.


senin en kötü illa uzun yol yapacaksanda tercihin her 3-5dk da bir hızını 2inci yada 3üncü vitesin hızına yani 30-50ye kadar düşürüp yeniden gaz verip 2500de vites atarak 5ye çıkmak ve bunu en kötü ilk 150-200km boyunca sık sık 3-5dk da bir yapmak olmalı.


ha bu uzun yol bukadar yavaşlamaya müsait bir yer değil yandaki yolcularında bu gezinizden nefret etmesini istemiyorsanız tavsiyem aynı vitesde biraz yavaşlayıp tam gaz ile hızlanın ve bunu bol bol yapın.

mesela diyelim yol tercihiniz otoban ve hızınızı 120de tutacaksınız cruise control kullanmadan sabit hızda 120de giderken ayağınızı gazdan çekin 95-100e düşün ve tam gaz geri çıkın 120ye, bu işlemi tekrar tekrar 3-5 dk da bir yapın 200km boyunca.


çok büyük zahmet gibi görülebilir ama emin olun yakıtım %5 daha azdı o açtığım araç ile ve azami hızımda 3-4km daha fazlaydı buda %5lik bir güç artışına eş değer gibi bir şey yani eminim dynoda güçlerimizi ölçsek benim aracımda belirli devir aralıklarında ölçülebilir farklılar mevcuttur yani lafın kısası bence fazlasıyla bu zahmete değer.
 

kalipso

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
2 Mar 2013
Mesajlar
198
Tepki puanı
10
Puanları
0
Yaş
41
Emeginize sağlık. ..
Cok faydali bir yazi olmuş.
Şimdi özetle;

ilk 200 km vitesleri 2500 deviri göre göre değiştiriyoruz. Yük bindire bindire yol yapiyoruz. Sabit hiz yok.

200-1000 km.de farklı bir uygulama var mi?

2000 km gibi de yağ değişimi uygun olacaktır.
 

yalnızefe

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Kas 2014
Mesajlar
61
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
42
hocam bilgilendirme için çok teşekkürler, nasipse şubat ayında megane hb 1.5 dci 90 bg. alacağım. rodaj konusunda açıklamalarınız bilinenlerden oldukça farklı bzm bldiğmz 1500-2000 km. boyunca aracı usul usul kullanmaktı.sonrasında otobanda dip gaz yapıp allah ne verdiyse basmaktı :) neyse dediklerinize dikkate alacağım.

yağ değşmi konusunda da çok haklısınız ancak bayiler niçin sıfır araç tesliminde 20.000 / 1 yıl diyorlar? motor sorun çıkartsın da bize gelsin mantığı mı ? ayrıca servis 20.000 / 1 yıl dediği halde 2.000 km. yağı dışardan da değiştremeyiz, servise değiştirin dediğimizde servsin tutumu ne olacak?
 
Üst