Fren Arızaları ve Tespitleri

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan bilalrx
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

bilalrx

Bilgi Girilmemiş
Fren sisteminde arıza nasıl tespit edilir?


  • Frene bastığınızda homurtuya benzer rahatsız edici bir ses çıkıyor ve fren pedalı titriyorsa, fren sisteminde bir arıza var demektir. Bu gibi durumlarda fren etkinliği azalır ve sürüş güvenliği de tehlikeye girer. Bu yüzden fazla zaman geçilmeden servise gitmelisiniz.
  • Frene bastığınızda, pedal debriyaj yumuşaklığında döşemeye kadar iniyorsa, fren merkezinde bir sorun var demektir. Bu gibi durumlarda fren Westinghouse'unda, ana merkez bölgesinde bir kaçak olup olmadığı araştırılır. Bu bölgelerde hidrolik yağı lekeleri varsa, ana merkezin yenisiyle değiştirilmesi gerekir.
  • Yüksek hızla giderken frene basıldığında pedal ve direksiyon titriyorsa, frenlerde problem var demektir. Bu da fren disklerinin kontrol edilmesi gerektiğini gösterir. Titreme, disklerin incelmesi ve yamulmasından kaynaklanır. Çözüm, disklerin ve fren balatalarının değiştirilmesidir.
  • Ani bir şekilde frene basıldığında, otomobil sağa veya sola çekiyorsa, fren ayarlarında bir dengesizlik var demektir. Frene basıldığında hangi tarafa çekiyorsa, o tarafın freni iyi tutuyor demektir. Frenin dengesiz tutması çok tehlikelidir. Freni dengesiz olan bir araçla ani fren yapmak gerektiğinde, aracın devrilme riski vardır.
Fren sistemi arızaları

Taşıtın emniyetli hareketi için fren sisteminin etkili bir şekilde çalışması hayati önem taşımaktadır. Fren sisteminde yer alan bütün elemanların zaman zaman kontrol edilmesi gerekmektedir. Uzun süre çalışmadan dolayı sistemin özellikle balataları, hidrolik devrenin bazı elemanları yıpranarak çeşitli arızalara sebep olmaktadır. Bu arızaların teşhis edilmesi ve giderilmesi için genellikle rastlanan arızalarla ilgili çizelge aşağıda verilmiştir.

ÇİZELGE 1: Kampanalı Tip Frenler İçin Fren Arızaları

Fren pedalı düşüyor

[TD="width: 50%"] Muhtemel sebebi
Arızayı giderme
a)Fren pabuçları ve çubuk bağlantıları ayarsız olabilir Ayarlanır
b)Fren balataları aşınmıştır Balatalar değiştirilir
c)Hidrolik seviyesi düşüktür Hidrolik doldurulur, sistemin havası alınır
d)Sistemde hava vardır Sistemin havası alınır
e)Fren merkez silindiri aşınmıştırDeğiştirilir
Tekerleklerden biri sürtünüyor

[TD="width: 50%"]a)Fren pabuçları ayarsızdır
Ayarlanır
b)Fren hidrolik borularından biri tıkanmıştırBoru temizlenir veya değiştirilir
c)Tekerlek silindiri arızalıdırOnarılır veya değiştirilir
d)Pabuç geri getirme yayı zayıf veya kırıktırYay değiştirilir
Bütün frenler tutukluk yapıyor

[TD="width: 50%"]a)Fren mekanik bağlantıları ayarsızdır
Frenleme anında araç bir tarafa çekiyor

[TD="width: 50%"]a)Fren balataları yağlanmıştır
Fren pedalı yumuşak ve esnek

[TD="width: 50%"]a)Sistemde hava vardır
Frenleme için daha büyük pedal
kuvvetine ihtiyaç duyuluyor

[TD="width: 50%"]a)Fren balataları ıslanmıştır
Frenler çok hassas veya ani olarak tutuyor

[TD="width: 50%"]a)Pabuçlar ayarsızdır
Frenler ses yapıyor

[TD="width: 50%"]a)Balatalar aşınmıştır
Sitemde hava var

[TD="width: 50%"]a)Merkez silindiri arızalıdır
Ayarlanır
b)Fren merkez silindiri arızalıdırDeğiştirilir
c)Hidrolik sisteme mineral yağlar karışmıştırHasar gören plastik parçalar değiştirilir, sisteme tavsiye edilen hidrolik konulur
[/TD]
Balatalar temizlenir veya değiştirilir
b)Balatalar fren hidroliği ile ıslanmıştırBalatalar ve tekerlek silindiri temizlenir ve onarılır veya değiştirilir
c)Fren pabuçları ayarsızdırAyarlanır
d)Lastik havaları farklıdırLastikler eşit olarak şişirilir
e)Fren tablası gevşektirSıkılır
f)Tekerlek silindiri arızalı veya boru tıkalıdırOnarılır veya değiştirilir
g)Balatalar biri birinden farklıdırDeğiştirilir
[/TD]
Sistemin havası alınır ve hidrolik seviyesi kontrol edilir
b)Fren pabuçları ayarsızdırAyarlanır
[/TD]
Balatalar kurutulur (frenleme ile)
b)Pabuçlar ayarsızdırAyarlanır
c)Balatalar aşırı ısınmıştırSoğuması sağlanır
d)Balatalar yanmıştırBalatalar değiştirilir
e)Kampana yüzeyi camlaşmıştırKampana tornalanır
f)Fren servosu çalışmıyorOnarılır veya değiştirilir
[/TD]
Ayarlanır
b)Yanlış balata kullanılmıştırUygun balata takılır
c)Balatalar greslenmiştirBalatalar değiştirilir, fazla yağ kullanılmaz
d)Kampana yüzeyleri çizilmiştirKampana tornalanır
e)Fren siper tablaları gevşektirSıkıştırılır
f)Balatalar yağlanmıştırBalata ve yağ keçeleri değiştirilir
[/TD]
Değiştirilir
b)Pabuçlarda çarpıklık vardır Değiştirilir
c)Pabuç perçinleri gevşemiştir Pabuç veya balata değiştirilir
d)Kampanalar aşınmıştırKampana tornalanır
e)Bazı parçalarda gevşeklik vardır Sıkılır
[/TD]
Onarılır veya değiştirilir, hidrolik eklenir
b)Fren hidroliği kaybı vardır Bağlantılar sıkılır, borular değiştirilir, hidrolik eklenir
c)Merkez silindiri veya tekerlek silindiri kaçırıyordur, boru bağlantıları gevşek veya hasarlıdır Onarılır ve bağlantılar kontrol edilir, hidrolik eklenir
[/TD]
ÇİZELGE 2: Diskli Tip Frenler İçin Fren Arızaları
Fren pedalında fazla boşluk

[TD="width: 50%"] Muhtemel sebebi
Fren pedalında titreşim

[TD="width: 50%"]a)Diskte yalpa fazladır
Frenleme için büyük pedal kuvvetine ihtiyaç duyuluyor

[TD="width: 50%"]a)Güç ünitesi çalışmıyor
Frenleme sırasında araç bir tarafa çekiyor

[TD="width: 50%"]a)Balatalar greslenmiş veya hidrolikle ıslanmıştır
Frenlerden ses geliyor

[TD="width: 50%"]a)Öğütülme, kazıma çıtırtı sesleri
Frenler ısınıyor ve serbest kalamıyor

[TD="width: 50%"]a)Fren güç ünitesi çalışmıyordur
Arızayı giderme
a)Diskte aşırı yalpa vardırDisk yalpası kontrol edilir, gerekirse değiştirilir
b)Sistemde hava vardır veya fren hidroliği azalmıştırSistemdeki kaçak ve sızıntılar kontrol edilir
c)Fren hidrolik kalitesi uygun değildirHidrolik boşaltılır, uygun hidrolik kullanılır
d)Tekerlek yatağı gevşektirYatak boşluğu ayarlanır
e)Kaliper pistonu ve lastiği arızalıdırLastikler değiştirilir
f)Güç ünitesi çalışmıyordurGüç ünitesi kontrol edilir
[/TD]
Yalpa fazla ise disk değiştirilir
b)Diskin paralelliği bozulmuşturGerekirse disk değiştirilir
c)Tekerlek yatağı gevşektirTekerlek yatağı boşluk ayarı yapılır
[/TD]
Onarılır veya değiştirilir
b)Balatalar greslenmiş veya yağlanmıştırBalatalar ve yağ keçeleri değiştirilir
c)Balatalar aşınmıştırDeğiştirilir
d)Yanlış balata kullanılmıştırUygun balata takılır
e)Kaliper pistonu sarmıştırKaliper sökülür ve gerekli onarım yapılır
[/TD]
Balatalar değiştirilir
b)Kaliper pistonları sarmıştırPistonlar serbest hale getirilir
c)Lastik havaları eşit değildirLastik havaları eşitlenir
d)Aracın ön düzen ayarları bozukturÖn düzen ayarları yeniden yapılır
e)Fren hidrolik tıkanmıştırHidrolik hortumlar kontrol edilir
[/TD]
Fren pedalına kısmi basmalarda öğütülme sesi gelebilir. Daha kuvvetli basıldığında bu ses kesiliyorsa bir onarım gerektirmez.
b)Kazıma sesinin sebepleriDüşük hızlarda ve kaba yolda hareket ederken frenleme esnasında gelen çıtırdama sesi, kaliper ile pabuç arasındaki boşluktan dolayıdır. Balata ve pabuç değiştirilir.
c)Bağlantı cıvataları uzundurUygun civata kullanılır
d)Disk kalipere sürtüyordurKaliper yüzeyi temizlenir, tespit cıvataları kontrol edilir
e)Tekerlek yatakları gevşektirYatak boşlukları ayarlanır
f)Balatalar aşınmıştır ve pabuç üniteleri diske sürtüyordurBalata ve pabuçlar değiştirilir
[/TD]
Güç ünitesi kontrol edilir
b)Pedal çubuk bağlantısı sıkışıklık yapıyordurBağlantılar onarılır
c)Kaliper pistonu sıkışıyordurKaliper sökülür, lastik segman yuvası temizlenir, gerekirse lastik değiştirilir
d)Merkez silindiri supabı arızalıdırSupap onarılır
[/TD]
Kaynak : OBiTET - Otomotiv Bilim ve Teknoloji Topluluğu
[/TD]

Frenlemede Lastiklerin Rolü


Bir aracın durması için iyi bir fren sistemi kadar lastiklerin seçimide çok önemlidir .Kullanacağınız lastiklerin kalitesi doğru orantılı olarak frenlemenizi etkileyecektir .Oluşan kazalarda yapılan incelemeler bize teknik noksanlık sıralamasında %75-80 oranında lastik ve fren ikilisini göstermektedir.Frenleme yaparken lastiklerinizin dişleri kaliteli ve sağlamsa yolu iyi kavrar ve frenlemenizde sağlıklı olur .İyi bir lastik fren sistemine yardımcı olduğu gibi sürüş keyfinizide arttırır.Halk arasında kabak lastik olarak bilinen ömrünü tamamlamış artık kullanılmaması gereken lastikler frenlemeye yardımcı olmayacağı gibi duruş mesafenizi uzatarak aracın kaymasına ve risk almanıza sebep olacaktır .Yokuşlarda kavramaya ters yönde tepki vererek aracın kaymasına sebep olabilir .Kış şartlarında özellikle kış lastiği kullanılmalı ve karlı ortamlarda zincir takılmalıdır .Lastik alırken iyi araştırılmalı lastik ömrü ve test sonuçları göz önünde bulundurulmalıdır.Ekonomi yapalım derken kendimizin ve aracımızın içindekilerin hayatını riske atmayalım. Ani ve sert frenlemeden kaçınalım .Çünkü ani ve sert fren yapmak lastik ömrünü azaltacaktır. Özellikle bozuk yollarda yüksek hız yapılmaması tavsiye edilir .Lastiğin düzensiz ve çabuk aşınmasına sebep olmaktadır .
[/TD]
 
yakında bende fren balatalarını degiştircem beraberindede disklere torna yaptırcam ufaktan yuzeylerde kanallanma var
her kosulda disk degişmesi gerekmez
yeni diskse torna ile duzeltirilir
 
yakında bende fren balatalarını degiştircem beraberindede disklere torna yaptırcam ufaktan yuzeylerde kanallanma var
her kosulda disk degişmesi gerekmez
yeni diskse torna ile duzeltirilir

""..disklere torna yaptırcam ufaktan yuzeylerde kanallanma var...yeni diskse torna ile duzeltirilir...""
disklerin nıye çizilmiş, balatadan, korumadan ise bunlara da baktır, tornada incelen disk bidaha incelmez, yamulur... balatayı da yemeye devam eder ufaktan...:cool:
 
baktırsakta geriye donuk kim yorum yapıcak ona
diskler yeni daha 15binde bir sekilde zaten balata degişcek birazda kanallanma var inceden bir sildircem yoksa balata tam düz zemine oturamıyor
yeri geliyor sıfır disk bile yamuluyor sıcakken bir soguk suya bakar ondan sonra yalpa yapıyor
clio gibi olsa cok ugrasmaya deymez ama bu arabanın diskleri asırı pahalı o bakımdan en guzel yol bu
 
çok faydalı bilgiler paylaşım için teşekkürler ..
 
balata-disk koruma kapaklarını ayarlatın, araya toz-mıcır kaçmasın...
hava kanallı diskler daha dayanıklı gibi sanki...
frene devamlı asılıp ısıtırsalar tabıkı ılk suda yamulur...
araba ne marka-modelkine...
:D
 
koruma kapagı yok bizde diskler acıkta mecbur giriyor pislik
orjinalden brembo koymuslar mubarekler zaten asırı balata tozu yapıyor
 
Abi eline emeğine sağlık
 
arka sağ teker,, jant sürekli simsiyah oluyodu balata tozu temizliyorum 2 gün geçmeden gene leş gibi..bu hafta teneke gibi ses gelmeye basladı rezil şekilde.diskler fln yeni balatalar yeni Pulat değiştirmiş hepsini sonra frenciye gittim bu arada teker bilyesinide değiştirdik sökmüşken ..frenci dedi tornaya girecek disk dalgalanma wardı bariz arka 2 diskide soktuk tornaya bi güzel ayna gibi oldu diskler denedim 2-3 tur ses gitmiş ohh dedim ama eve gelirken şimdi gene başladı teneke gibi ses??:( Ne yapmam gerekiyo ya fikri olan warmı diskimi değiştircem yoksa balatayımı 50lirada verdim tornacıya yahu param dayanmıyo arabaya psikolojim bozuldu bissürü sorunum war cok moralim bozuk..
 
bence balatalarda olabilir sorun ,yenidae olsa piyasada orjinal diye satılan birçok yan sanayi ürün war
 
Geri
Üst