Yakıt tüketimi nasıl azaltılır....

bilalrx

Bilgi Girilmemiş
Doğru araç bakımı ve kullanım teknikleri konusunda sürücüleri bilgilendirerek, çevreye zarar veren egzoz gazlarının ve vatandaşın yakıt giderlerinin azaltılmasını amaçlayan Çevre ve Orman Bakanlığı, “Araçlarda Verimli Yakıt Kullanma Kılavuzu” hazırladı.

Bakanlığın internet sayfasında yayımlanan kılavuzda, taşıt sayısıyla birlikte artan yakıt tüketiminin karbonmonoksit, partikül, hidrokarbon ve azotoksit gibi kirleticilerin hava üzerindeki baskısınıfazlalaştırdığı belirtiliyor. Periyodik muayenesi, bakımı, tamiratı veegzoz ölçümü yapılmayan araçların mevcut hava kirliliğini daha da artırdığına işaret edilen kılavuzda, bu durumun küresel ısınmayla iklim değişikliğine, sağlık ve çevre problemlerine yol açtığı ifade ediliyor.

Doğru araç bakım ve kullanım tekniklerinin uygulanması halinde yakıt tüketimini azaltmanın ve hava kirliliğinin önüne geçmenin mümkünolduğu vurgulanan kılavuzda, sürücülere şunlar öneriliyor:
dotBlack.gif
İlk 5 km içinde aracınızı yüksek hızda sürmekten ve aşırı hızdan kaçının. Belli bir hızda seyrederek daha az yakıtla daha uzun mesafe alabilirsiniz.
dotBlack.gif
Trafiğin yoğun olduğu saatlerde dur-kalk sık yaşandığı için, yakıt tüketimi ve egzozdan atılan kirletici miktarı artmaktadır.
dotBlack.gif
Seyahatiniz 5 kilometreden az ise aracınızı kullanmayın.
dotBlack.gif
Gaz pedalını devamlı nazikçe kullanın. Ani kalkışlardan ve duruşlardan kaçının.
dotBlack.gif
Olması gereken vitesten düşük viteslerde aracı kullanarak yüzde 45’e varan daha fazla yakıt tüketimine, motorun yorulmasına ve yıpranmasına neden olursunuz.
dotBlack.gif
Normal seyir esnasında aracınızın camlarını kapalı tutun. Açık camlar, 100 kilometre/saat hızda yüzde 4 ekstra yakıt sarfiyatına yol açar.
dotBlack.gif
Aracınızı mümkün mertebe 25 kilometre/saatten düşük, 95 kilometre/saatten yüksek hızda sürmeyin. Her iki durumda da daha fazlayakıt tüketimine ve daha fazla kirleticinin atmosfere atılmasına nedenolursunuz.

DOĞRU ARAÇ SEÇİMİ VE DOĞRU BAKIM
Kılavuzda, araç seçimi ve periyodik bakımla ilgili tavsiyeler ise şunlar:
dotBlack.gif
Bir taşıtın yakıt tüketimi şehiriçi yollarda en fazla 8 litre/100 kilometre, şehirlerarası yollarda 6 litre/100 kilometre olmalı. Araç satın alırken aracın yaşını ve 100 kilometrede tükettiği yakıt miktarını mutlaka öğrenin. Aracınız şehir içinde 7 litre/100 kilometreden çok daha fazla yakıt tüketiyorsa bu araç sizin için ekonomik değildir.
dotBlack.gif
Kirli hava filtresi yüzde 10 daha fazla yakıt tüketimine neden olur. Hava filtresini temiz tutun.
dotBlack.gif
Direk enjeksiyon sistemli taşıt satın alın. Karbüratör esaslı taşıtlar enjeksiyon sistemli taşıtlara göre yüzde 10 daha fazla yakıt tüketir. Kirli enjeksiyonlar yakıt tüketimini artırır.
dotBlack.gif
Bakımlı ve ayarlı motor yakıtı daha verimli tüketir. Bakımsız araç hem fazla yakıt tüketir hem de havayı kirletir.
dotBlack.gif
Aracınızda hava/yakıt ayarını ve egzoz ölçümünü süresi içinde yaptırarak, daha az yakıtla daha uzun mesafe alabilirsiniz.
dotBlack.gif
Yağ filtreleri temiz olmalı. Eski ve kirli yağ filtreleri motor verimliliğini düşürür.
dotBlack.gif
15 derecenin altındaki sıcaklıklar yüzde 30’a varan fazla yakıt tüketimine neden olur.
dotBlack.gif
Araç satın alırken şehiriçi bölgelerde en fazla 7 litre/100 kilometre kurşunsuz benzin tüketen yerine, 10 litre/100 kilometre benzin tüketen satın alırsanız yakıta daha fazla para ödersiniz ve daha fazla kirleticiyi atmosfere atarsınız.
dotBlack.gif
10 yaşın üzerindeki benzinli taşıtların egzozundan atılan kirletici miktarı 5 yaşın altındaki taşıtlardan atılan kirletici miktarından en az iki kat daha fazladır. 20 yaşın üzerindeki taşıtlarısatın almayın.

DİĞER HUSUSLAR
Araç klimasının çalıştırılması halinde her 100 kilometrede 1-2 litre ekstra benzin tüketileceği bildirilen kılavuzda, Ozon tabakasının delinmesine neden olan gazların yüzde 10’unun şehiriçi bölgelerde kullanılan taşıt klimalarından kaynaklandığı vurgulanıyor.
Kılavuzda, lastiklerin durumunun da yakıt sarfiyatını etkilediği bildirilerek, lastiklerin havasının düşük olmamasına dikkat edilmesi tavsiye ediliyor.
Yolculuk esnasında araca fazla yük konulmasının ekstra yakıt tüketimine yol açacağına işaret edilen kılavuzda, şehir içi yollarda normalde 7 litre/100 kilometre benzin tüketen bir araca ekstra 45 kilogram yük konulması halinde yakıt tüketiminin 0.5 litre artacağı bildiriliyor.
Kılavuzda, gündüz saatlerinde hava sıcaklığı yükseldikçe benzinin buharlaşma oranın da artacağı belirtilerek, yakıt ikmalinin sabah erken, akşam ve gece saatlerinde yapılması gerektiği kaydediliyor.
 

TAYF

Tayfun DİLMEN, T.C. Vatandaşı
Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 Eki 2010
Mesajlar
432
Tepki puanı
0
Puanları
0
3500 dd vites değiştirenler ekonomiyi bastan unutsun bi kere , şu sartlarda arabaya gemi muamelesi yapmak lazım 5 vites 1500 dd gidecen
 

bilalrx

Bilgi Girilmemiş
""...5 vites 1500 dd gidecen...""
(sürekli düşük devir, kurum bağlama ve buna bağlı mekanik-elktronik arızalara neden olur...max tork devri, min.devir olmalı, buda nadiren kullanılmalı...2000 devir altı her araçta risklidir, özellikle turbolu ve dizel araçlarda...turbo,pompa ve enj.sist arıza rıskı artar...)
 

Jamboree

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Eyl 2012
Mesajlar
38
Tepki puanı
0
Puanları
0
Arabaya binmeyerek çok iyi azaltılır yada hayat kısa deyip bakacaksın keyfine
 

Kadir Salim

T.C. Vatandaşı,
Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Eki 2010
Mesajlar
7,391
Tepki puanı
247
Puanları
0
Yaş
31
Yol bilglsayarinda 4.8 ile 6.0 arasinda ki degeri tutturdugumda uzun yolda 13 ile 15 kurus arası yakıyoruz...

Edit ; anlık değer.
 
Son düzenleme:

clio_34

Çiğdem Hoca,
Bilgi Girilmemiş
Katılım
13 Nis 2012
Mesajlar
2,477
Tepki puanı
7
Puanları
0
sıkışık trafik yerine, uzun da olsa açık yoldan gitmek de etkili oluyor, ölçüp farkı görebilirsiniz.
 

bilalrx

Bilgi Girilmemiş
Özellikle Norveç,İsveç,Danimarka ve Rusya da KIŞ DİZELİ denen bir dizel vardır. Bunun donma noktası yazdığım ülkelere göre -40 lara kadar varmaktadır. Peki bu mazot rafinerilerde nasıl üretilir. Öncelikle bunu irdeliyelim. Aslında bu tip bir mazotun üretildiği özel bir Ham Petrol yok. Yani bildiğimiz mazotun işlemden geçirilmesi ile üretilir.

Ülkemizde maalesef bu tip mazot satışı yapılmamaktadır. Ondan dolayı ülkemizde sanayi ustalarının kullanıcılara tavsiye ettiği saçma bir yöntem vardır. Depoya benzin eklemek. Bu sistem dizel özellikle yeni nesil dizel araçlara yapılacak en büyük kötülüktür. Nedenine gelelim.

Kimya bilgisidir. Eğer fen öğretmenlerimiz yada aramızda kimyacı varsa doğruluyacaklardır.

Benzinin Yoğunluğu : 0.76 kg/lt (Kaliteye göre 0.74 olabilir)
Dizelin Yoğunluğu : 0.88 kg/lt (Euro dizel olrak bilinen düşük sülfürlü kaliteli yakıt)

Şimdik aracımıza 50 lt lik depoda 5 lt benzin koyduk diyelim ne olacak, aslında kısa sürede pompanın basmış olduğu debi ile bunlar bir birine karışacak ve hakikaten mazotun donma sıcaklığı aşağıya çekilecektir. Ama aracınızı çok kullanmıyorsunuz ve 24 saatten fazla bir süreliğine park ettiniz ne olacak biliyormusunuz benzin ve mazot brbirlerinden ayrışacak ve benzin deponun üstüne çıkacaktır. Bundan dolayı alttaki mazot yine donacaktır. Ayrıca deponun sonu geldiğinde mazot pompanız benzini yoğun bir şekilde çekecek ve aracınız zarar görme riski ile karşılaşacaktır.

Yani anlatmak istediğim kışın deponuza hiç bir şekilde benzin koymayın. Peki ne yapacağız. İşte size bu ülkelerde kullanılmak üzere hazırlanan KIŞLIK MOTORININ sırrını yazacam. Defalarca bu yükü taşımış biri olarak buyrun.

Sırrımız KEROSEN de. KEROSEN aslında halk arasındaki ismi ile gaz yağıdır. Diğer isimleri

1. KEROSENE
2. GAZ YAĞI
3- JET A-1 (UÇAK YAKITI - Dikkat edin uçak benzini değil
biggrin.png
)
4. DIESEL TURBINE FUEL ulkelere ve rafinerilere göre ismi değişiklik gösterir.

Bu dediğimiz yakıtın yoğunluk bilgisine bakalım.

Gaz Yağı Yoğunluğu : 0.87 - 0.91 (Kalitesine göre)
Dizelin Yoğunluğu : 0.88 kg/lt (Euro dizel olrak bilinen düşük sülfürlü kaliteli yakıt)
Gaz yağının yoğunluğu kadar, yanma özelliği de mazota yakın... dolayısıyla kolay tutuşmaz mazot gibi... bu nedenle ciddi rısk oluşturmaz...

Gördüğünüz üzere yoğunluklar nerdeyse birebir aynı. Ancak donma noktalarında çok fark vardır. Dizell -22 de donarken gaz yağı yada JET A-1 -45 hatta -50 lerde donar. Yani birebir yapılan bir karışım ile KIŞLIK MAZOTUN donma noktası -35 li rakamlara kadar çıkar. Zaten gaz yağının güzel bir uçak yakıtı olmasının sebebide budur. Yani donma noktasının yüksek irtifalardaki soğuk ile başa çıkabilmesidir.

Şimdik anlatmak istediğim neydi. Yani arkadaşlar soğuk bölgelerimizde yaşayan arkadaşlar araçlarının deposuna 35 lt mazota 15 lt gaz yağı ekliyerek donma noktasını -30 lu rakamalara kadar yükselterek araçlarının kış aylarında performansını artırıp, donma neticesinde zarar görebilecek mazot pompası, mazot devrelerini vs lerinin ömrünü uzatabilirler.

Alıntıdır..
 
Üst