Captur Outdoor Otomatik Cam kaldırma ve Ayna Kapama

ÇAĞRI

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 May 2012
Mesajlar
1,583
Tepki puanı
0
Puanları
0
Güray Bey tekrar merhaba,

Servisin aslında ölçümü çok detaylı bir şekilde yapması gerekirdi. Pensampermetreniz olduğunu görünce, multimetrenizinde olduğunu ve kullanmayı bildiğinizi varsayıyorum :) Ayrıca aşağıda anlatacağım parazit çekme testini ampermetre ile daha kolay yapabilirsiniz. Akünüz sağlamsa siz direkt pensampertmetreyi akü ye bağlayıp sıra ile akım çeken cihazlarınızın ya sigortasını çekeceksiniz ya da kablolarını çıkartacaksınız. Pensampermetrede görmüş olduğumuz 4.1A değer , kameralarınızın kablolarını çıkardığınızda veya sigorta koyduysanız sigorlarını çıkardığınızda 0V a yaklaşıyorsa çekilen fazla akım kameranızdadır. Veya bunu amfiniz içinde deneyebilirsiniz. Bu pensampermetre ile çabuk kontrol yapmanız içindi tabiki bu test için akünüzün tam şarjlı ve sağlam olduğunu kabul ediyorum ve detaylı anlatımıma geçiyorum.

Genel anlamda aracınız çalışmazken akünüz birkaç saat sonra bitiyorsa veya bir kaç gün sonra bitiyorsa bunun 3 sebebi olur.

- Akünüz işlevini yerine getiremiyor yani bozuk
- Alternatörünüz bozuk,
- Bir yerlerde kısa devre var yani parazit çekimi bulunmakta.

Testleri yaparken multimetre kullanacağımızdan ben ona göre anlatıyorum.

A- İlk önce aküyü kontrol edelim;

1) Multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın,

2) Aracı çalıştırmadan kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün - kutup başına sıkıştırın.

Eğer akünüz sağlamsa veya şarjı uygunsa, voltajı 12.30v ~ 12.60v civarında olmalıdır.

B- Alternatörü kontrol edelim;

1)Aracınızı çalıştırın multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın, kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün siyah - kutup başına sıkıştırın.

Eğer alternatör aküyü düzgün bir şekilde şarj ediyorsa multimetrenin ekranında 14.20V civarı bir değer okunması gerekir.

2)Araç çalışırken kısa farlarınızı, uzun farlarınızı ve sis farlarınızı açın, voltaj yaklaşık 13.90V ~14.00V olması gerekir.

3)Tüm farlarınızı kapatın ve aracı durdurun. Multimetrede okunan değer 12.95V lardan 12.60V lara yavaş yavaş düşmelidir.

Eğer bu şekilde ise, alternatörünüzde sağlam bir şekilde akünüzü şarj ediyor demektir.

C- Voltaj düşüm testi;

1)Aracınızı durdurun siyah probun ucunu akünün – kutbuna sıkıştırın.

2)Aracınızı çalıştırın ve tüm farlarınızı açın.

3)Kırmızı probu alternatörün dış metal kısmına dokundurun başka biriside bu arada aracı 1500 devirde sabit tutsun.

4)Ölçülen değer eğer 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

5) Aynı şekilde motor bloğunun metal kısmına da dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

6) Aynı şekilde akünün - kutbundan çıkan kablonun şase bağlantı noktasına dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

Buradaki mantık şudur bu şekilde ölçtüğünüz yerlerde büyük bir voltaj düşüklüğü olmuyorsa sıkıntı yok demektir. Eğer voltaj düşüklüğünüz fazla ise buda kutup başlarınızdan kablolara iletimde veya şaseye iletimde sıkıntı olduğunu gösterir. Problem kutup başları zımparalanıp tekrar sıkıca bağlanır ve antikorozyon malzeme sürülür.

Gelelim oto elektrikte en önemli test olan yabancıların parasitic draw test dediği, bizim ise parazit yükü testi dediğimiz teste. Bunu çoğu oto elektrikçisi yapmaz, belkide bilmez. Yapanlar illaki vardır onlarada saygılarımı sunarım.

D- Parazit yükü testi;

Bu testi en son yapmamızın nedeni testin yapılmadan önce sağlam bir aküyle yapılması gerekliliğidir. Yani akünüz sağlam değil ve verdiği voltaj uygun değilse başka bir akü takarak bu testi gerçekleştirmeniz gerekir. Ayrıca bu testi yaparken aracın kapıları kapalı farları kapalı yani akım çekecek bir şey olmaması gerekiyor. Unutmadan birde anahtarınız dahi takılı olmamalı.

1) Burada multimetrenizin ve aracınızın güvenliği için dikkat etmeniz gereken şey multimetrenizin maksimum kaç Amper e dayanabileceği ve ne kadar süreyle dayanabileceğidir. 15-20 liralık basit multimetrelerin (benimkide bundan) dayanabileceği maksimum amper 10A dir. Ve bu amper 15 dakikada en fazla 15 saniye olarak üzerinde uyarı yazmaktadır. Bu tür uyarılara dikkat etmek gerekir. Biraz daha kaliteli multimetrelerde 20-30 A değerler rahatlıkla ölçülebiliyor.

2) Kırmızı probumuzu Amper konumuna (bende 10A) slotumuza takıyoruz. Siyah probumuz COM portunda duracak.

3) Akümüzün negatif siyah kablosunu çıkartıyoruz. Bazı kişiler bunu pozitif kabloyla yapıyorlar ama bunu kesinlikle yapmayın olası bir devre tamamlamada aracınıza zarar verebilirsiniz. Bunu baştada dediğim gibi negatif siyah kablodan yaparsanız daha güvenli tarafda kalmış olursunuz.

4) Kırmızı probu aküden çıkardığımız negatif kabloya tutturuyoruz, siyah probu ise akümüzün – kutup başına tutturuyoruz.

Multimetrede 4 Amperlik değer okuduk diyelim, bu bize aküyü bitirebilecek bir değer olduğunu gösterir. Eğer şarj edilmezse 60Ah lık bir aküden sürekli 4 amper çekilmesi bu aküyü 15 saatde bitirecektir. Benim aracımda şu anda 4 adet modül bulunmakta ve bunlardan 2 tanesi sürekli akım çekmekte. Çektiği akımlar ise toplamda 70mA. Yani 0,07A. 60Ah lik akümü bitrmesi için 857 saat aküyü şarj etmemem gerekir. Bu da yaklaşık 35 güne denk geliyor.

5) Prob uçlarını bir şekilde sabitleyerek multimetreyi veya yazımın başında da söylediğim gibi pensampermetreyi sürekli görebileceğimiz bir yere koyarak / başkasından yardım alarak sigorta kutularındaki sigortaları tek tek çıkartıp yerine takıyoruz. Burada bulmaya çalıştığımız şey sigortasını veya kablosunu çektiğimiz cihazın 4A den 0 a düşmesi ne zamanki bunu buluyoruz işte akümüzü bitiren cihazımızıda bulmuş oluyoruz. Örneğin multimetre 4 amperi gösterirken siz anfinizin sigortasını çektiğinizde değerler sıfırlanıyorsa sorun anfinizdedir. Buradan sonra sadece anfiye yönelerek problemi bulabiliriz.

Biraz uzun oldu ama inşallah bu konuyla ilgili sıkıntıları çözebilmişizdir.:)

Cihazlarınızla ilgilide gerekli araştırmayı yapıp tekrar cevap vereceğim.
 

thetuzla

Güray GÜRBÜZ Captur Outdoor 1.5 Dci EDC ,
Süper Moderator
34-İstanbul
Katılım
26 Ara 2014
Mesajlar
3,328
Tepki puanı
1
Puanları
38
Yaş
46
Güray Bey tekrar merhaba,

Servisin aslında ölçümü çok detaylı bir şekilde yapması gerekirdi. Pensampermetreniz olduğunu görünce, multimetrenizinde olduğunu ve kullanmayı bildiğinizi varsayıyorum :) Ayrıca aşağıda anlatacağım parazit çekme testini ampermetre ile daha kolay yapabilirsiniz. Akünüz sağlamsa siz direkt pensampertmetreyi akü ye bağlayıp sıra ile akım çeken cihazlarınızın ya sigortasını çekeceksiniz ya da kablolarını çıkartacaksınız. Pensampermetrede görmüş olduğumuz 4.1A değer , kameralarınızın kablolarını çıkardığınızda veya sigorta koyduysanız sigorlarını çıkardığınızda 0V a yaklaşıyorsa çekilen fazla akım kameranızdadır. Veya bunu amfiniz içinde deneyebilirsiniz. Bu pensampermetre ile çabuk kontrol yapmanız içindi tabiki bu test için akünüzün tam şarjlı ve sağlam olduğunu kabul ediyorum ve detaylı anlatımıma geçiyorum.

Genel anlamda aracınız çalışmazken akünüz birkaç saat sonra bitiyorsa veya bir kaç gün sonra bitiyorsa bunun 3 sebebi olur.

- Akünüz işlevini yerine getiremiyor yani bozuk
- Alternatörünüz bozuk,
- Bir yerlerde kısa devre var yani parazit çekimi bulunmakta.

Testleri yaparken multimetre kullanacağımızdan ben ona göre anlatıyorum.

A- İlk önce aküyü kontrol edelim;

1) Multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın,

2) Aracı çalıştırmadan kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün - kutup başına sıkıştırın.

Eğer akünüz sağlamsa veya şarjı uygunsa, voltajı 12.30v ~ 12.60v civarında olmalıdır.

B- Alternatörü kontrol edelim;

1)Aracınızı çalıştırın multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın, kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün siyah - kutup başına sıkıştırın.

Eğer alternatör aküyü düzgün bir şekilde şarj ediyorsa multimetrenin ekranında 14.20V civarı bir değer okunması gerekir.

2)Araç çalışırken kısa farlarınızı, uzun farlarınızı ve sis farlarınızı açın, voltaj yaklaşık 13.90V ~14.00V olması gerekir.

3)Tüm farlarınızı kapatın ve aracı durdurun. Multimetrede okunan değer 12.95V lardan 12.60V lara yavaş yavaş düşmelidir.

Eğer bu şekilde ise, alternatörünüzde sağlam bir şekilde akünüzü şarj ediyor demektir.

C- Voltaj düşüm testi;

1)Aracınızı durdurun siyah probun ucunu akünün – kutbuna sıkıştırın.

2)Aracınızı çalıştırın ve tüm farlarınızı açın.

3)Kırmızı probu alternatörün dış metal kısmına dokundurun başka biriside bu arada aracı 1500 devirde sabit tutsun.

4)Ölçülen değer eğer 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

5) Aynı şekilde motor bloğunun metal kısmına da dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

6) Aynı şekilde akünün - kutbundan çıkan kablonun şase bağlantı noktasına dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

Buradaki mantık şudur bu şekilde ölçtüğünüz yerlerde büyük bir voltaj düşüklüğü olmuyorsa sıkıntı yok demektir. Eğer voltaj düşüklüğünüz fazla ise buda kutup başlarınızdan kablolara iletimde veya şaseye iletimde sıkıntı olduğunu gösterir. Problem kutup başları zımparalanıp tekrar sıkıca bağlanır ve antikorozyon malzeme sürülür.

Gelelim oto elektrikte en önemli test olan yabancıların parasitic draw test dediği, bizim ise parazit yükü testi dediğimiz teste. Bunu çoğu oto elektrikçisi yapmaz, belkide bilmez. Yapanlar illaki vardır onlarada saygılarımı sunarım.

D- Parazit yükü testi;

Bu testi en son yapmamızın nedeni testin yapılmadan önce sağlam bir aküyle yapılması gerekliliğidir. Yani akünüz sağlam değil ve verdiği voltaj uygun değilse başka bir akü takarak bu testi gerçekleştirmeniz gerekir. Ayrıca bu testi yaparken aracın kapıları kapalı farları kapalı yani akım çekecek bir şey olmaması gerekiyor. Unutmadan birde anahtarınız dahi takılı olmamalı.

1) Burada multimetrenizin ve aracınızın güvenliği için dikkat etmeniz gereken şey multimetrenizin maksimum kaç Amper e dayanabileceği ve ne kadar süreyle dayanabileceğidir. 15-20 liralık basit multimetrelerin (benimkide bundan) dayanabileceği maksimum amper 10A dir. Ve bu amper 15 dakikada en fazla 15 saniye olarak üzerinde uyarı yazmaktadır. Bu tür uyarılara dikkat etmek gerekir. Biraz daha kaliteli multimetrelerde 20-30 A değerler rahatlıkla ölçülebiliyor.

2) Kırmızı probumuzu Amper konumuna (bende 10A) slotumuza takıyoruz. Siyah probumuz COM portunda duracak.

3) Akümüzün negatif siyah kablosunu çıkartıyoruz. Bazı kişiler bunu pozitif kabloyla yapıyorlar ama bunu kesinlikle yapmayın olası bir devre tamamlamada aracınıza zarar verebilirsiniz. Bunu baştada dediğim gibi negatif siyah kablodan yaparsanız daha güvenli tarafda kalmış olursunuz.

4) Kırmızı probu aküden çıkardığımız negatif kabloya tutturuyoruz, siyah probu ise akümüzün – kutup başına tutturuyoruz.

Multimetrede 4 Amperlik değer okuduk diyelim, bu bize aküyü bitirebilecek bir değer olduğunu gösterir. Eğer şarj edilmezse 60Ah lık bir aküden sürekli 4 amper çekilmesi bu aküyü 15 saatde bitirecektir. Benim aracımda şu anda 4 adet modül bulunmakta ve bunlardan 2 tanesi sürekli akım çekmekte. Çektiği akımlar ise toplamda 70mA. Yani 0,07A. 60Ah lik akümü bitrmesi için 857 saat aküyü şarj etmemem gerekir. Bu da yaklaşık 35 güne denk geliyor.

5) Prob uçlarını bir şekilde sabitleyerek multimetreyi veya yazımın başında da söylediğim gibi pensampermetreyi sürekli görebileceğimiz bir yere koyarak / başkasından yardım alarak sigorta kutularındaki sigortaları tek tek çıkartıp yerine takıyoruz. Burada bulmaya çalıştığımız şey sigortasını veya kablosunu çektiğimiz cihazın 4A den 0 a düşmesi ne zamanki bunu buluyoruz işte akümüzü bitiren cihazımızıda bulmuş oluyoruz. Örneğin multimetre 4 amperi gösterirken siz anfinizin sigortasını çektiğinizde değerler sıfırlanıyorsa sorun anfinizdedir. Buradan sonra sadece anfiye yönelerek problemi bulabiliriz.

Biraz uzun oldu ama inşallah bu konuyla ilgili sıkıntıları çözebilmişizdir.:)

Cihazlarınızla ilgilide gerekli araştırmayı yapıp tekrar cevap vereceğim.

Detaylı anlatım için teşekkür ederim. Ofiste multimetre var.Teknik arkadaş boşa çıktığında destek isteyip bu kontrolleri yapıyor olacağım.

Yada sanayide tanıdık bir yer var ordan destek alabilirim.

Bu arada arka kamera araçta çalışmamaya başladı. Enerji soketini çıkarıp takınca kendine gelir gibi oluyor fakat araç ile hareket ettiğimde gözüm dikiz aynasından kamera ışığında oluyor ve mavi yanması gerekirken çok kısık şekilde kırmızı olarak flip floop yapıyor.Ben bu kameranın kablosundan da şüphelenmeye başladım açıkçası.Kamera enerji girişi çakmaklık adaptörü ve kablo lehim ile yapılmıştı montaj sırasında. Kamerayı dışarı çıkarıp kısa bir kablo ile test edicem .Şayet kamera kablosunda sıkıntı varsa bunun akünün bitmesi ile ilgili bir sıkıntı olabilirmi.Kameranın üzerindeki batarya 330mah.
 

ÇAĞRI

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 May 2012
Mesajlar
1,583
Tepki puanı
0
Puanları
0
Kameradaki sıkıntı genelde kendi orjinal kablosunun çok uzun olmasından kaynaklı oluyor. Yani çakmaklıktan kameraya giriş yerine olan kısım benim 3m kadardı onu 1.5m ye düşürdüm ve çakmaklıktan aldığım hattı uzattım. Uzun süredir bu şekilde hiçbir problem olmadan kullanıyorum.

Dediğiniz gibi kablodaki mevcut bir hata fazla akım çekmesinede neden olabilir.
 

KuralZ

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 Eyl 2015
Mesajlar
105
Tepki puanı
0
Puanları
0
Güray Bey tekrar merhaba,

Servisin aslında ölçümü çok detaylı bir şekilde yapması gerekirdi. Pensampermetreniz olduğunu görünce, multimetrenizinde olduğunu ve kullanmayı bildiğinizi varsayıyorum :) Ayrıca aşağıda anlatacağım parazit çekme testini ampermetre ile daha kolay yapabilirsiniz. Akünüz sağlamsa siz direkt pensampertmetreyi akü ye bağlayıp sıra ile akım çeken cihazlarınızın ya sigortasını çekeceksiniz ya da kablolarını çıkartacaksınız. Pensampermetrede görmüş olduğumuz 4.1A değer , kameralarınızın kablolarını çıkardığınızda veya sigorta koyduysanız sigorlarını çıkardığınızda 0V a yaklaşıyorsa çekilen fazla akım kameranızdadır. Veya bunu amfiniz içinde deneyebilirsiniz. Bu pensampermetre ile çabuk kontrol yapmanız içindi tabiki bu test için akünüzün tam şarjlı ve sağlam olduğunu kabul ediyorum ve detaylı anlatımıma geçiyorum.

Genel anlamda aracınız çalışmazken akünüz birkaç saat sonra bitiyorsa veya bir kaç gün sonra bitiyorsa bunun 3 sebebi olur.

- Akünüz işlevini yerine getiremiyor yani bozuk
- Alternatörünüz bozuk,
- Bir yerlerde kısa devre var yani parazit çekimi bulunmakta.

Testleri yaparken multimetre kullanacağımızdan ben ona göre anlatıyorum.

A- İlk önce aküyü kontrol edelim;

1) Multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın,

2) Aracı çalıştırmadan kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün - kutup başına sıkıştırın.

Eğer akünüz sağlamsa veya şarjı uygunsa, voltajı 12.30v ~ 12.60v civarında olmalıdır.

B- Alternatörü kontrol edelim;

1)Aracınızı çalıştırın multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın, kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün siyah - kutup başına sıkıştırın.

Eğer alternatör aküyü düzgün bir şekilde şarj ediyorsa multimetrenin ekranında 14.20V civarı bir değer okunması gerekir.

2)Araç çalışırken kısa farlarınızı, uzun farlarınızı ve sis farlarınızı açın, voltaj yaklaşık 13.90V ~14.00V olması gerekir.

3)Tüm farlarınızı kapatın ve aracı durdurun. Multimetrede okunan değer 12.95V lardan 12.60V lara yavaş yavaş düşmelidir.

Eğer bu şekilde ise, alternatörünüzde sağlam bir şekilde akünüzü şarj ediyor demektir.

C- Voltaj düşüm testi;

1)Aracınızı durdurun siyah probun ucunu akünün – kutbuna sıkıştırın.

2)Aracınızı çalıştırın ve tüm farlarınızı açın.

3)Kırmızı probu alternatörün dış metal kısmına dokundurun başka biriside bu arada aracı 1500 devirde sabit tutsun.

4)Ölçülen değer eğer 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

5) Aynı şekilde motor bloğunun metal kısmına da dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

6) Aynı şekilde akünün - kutbundan çıkan kablonun şase bağlantı noktasına dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

Buradaki mantık şudur bu şekilde ölçtüğünüz yerlerde büyük bir voltaj düşüklüğü olmuyorsa sıkıntı yok demektir. Eğer voltaj düşüklüğünüz fazla ise buda kutup başlarınızdan kablolara iletimde veya şaseye iletimde sıkıntı olduğunu gösterir. Problem kutup başları zımparalanıp tekrar sıkıca bağlanır ve antikorozyon malzeme sürülür.

Gelelim oto elektrikte en önemli test olan yabancıların parasitic draw test dediği, bizim ise parazit yükü testi dediğimiz teste. Bunu çoğu oto elektrikçisi yapmaz, belkide bilmez. Yapanlar illaki vardır onlarada saygılarımı sunarım.

D- Parazit yükü testi;

Bu testi en son yapmamızın nedeni testin yapılmadan önce sağlam bir aküyle yapılması gerekliliğidir. Yani akünüz sağlam değil ve verdiği voltaj uygun değilse başka bir akü takarak bu testi gerçekleştirmeniz gerekir. Ayrıca bu testi yaparken aracın kapıları kapalı farları kapalı yani akım çekecek bir şey olmaması gerekiyor. Unutmadan birde anahtarınız dahi takılı olmamalı.

1) Burada multimetrenizin ve aracınızın güvenliği için dikkat etmeniz gereken şey multimetrenizin maksimum kaç Amper e dayanabileceği ve ne kadar süreyle dayanabileceğidir. 15-20 liralık basit multimetrelerin (benimkide bundan) dayanabileceği maksimum amper 10A dir. Ve bu amper 15 dakikada en fazla 15 saniye olarak üzerinde uyarı yazmaktadır. Bu tür uyarılara dikkat etmek gerekir. Biraz daha kaliteli multimetrelerde 20-30 A değerler rahatlıkla ölçülebiliyor.

2) Kırmızı probumuzu Amper konumuna (bende 10A) slotumuza takıyoruz. Siyah probumuz COM portunda duracak.

3) Akümüzün negatif siyah kablosunu çıkartıyoruz. Bazı kişiler bunu pozitif kabloyla yapıyorlar ama bunu kesinlikle yapmayın olası bir devre tamamlamada aracınıza zarar verebilirsiniz. Bunu baştada dediğim gibi negatif siyah kablodan yaparsanız daha güvenli tarafda kalmış olursunuz.

4) Kırmızı probu aküden çıkardığımız negatif kabloya tutturuyoruz, siyah probu ise akümüzün – kutup başına tutturuyoruz.

Multimetrede 4 Amperlik değer okuduk diyelim, bu bize aküyü bitirebilecek bir değer olduğunu gösterir. Eğer şarj edilmezse 60Ah lık bir aküden sürekli 4 amper çekilmesi bu aküyü 15 saatde bitirecektir. Benim aracımda şu anda 4 adet modül bulunmakta ve bunlardan 2 tanesi sürekli akım çekmekte. Çektiği akımlar ise toplamda 70mA. Yani 0,07A. 60Ah lik akümü bitrmesi için 857 saat aküyü şarj etmemem gerekir. Bu da yaklaşık 35 güne denk geliyor.

5) Prob uçlarını bir şekilde sabitleyerek multimetreyi veya yazımın başında da söylediğim gibi pensampermetreyi sürekli görebileceğimiz bir yere koyarak / başkasından yardım alarak sigorta kutularındaki sigortaları tek tek çıkartıp yerine takıyoruz. Burada bulmaya çalıştığımız şey sigortasını veya kablosunu çektiğimiz cihazın 4A den 0 a düşmesi ne zamanki bunu buluyoruz işte akümüzü bitiren cihazımızıda bulmuş oluyoruz. Örneğin multimetre 4 amperi gösterirken siz anfinizin sigortasını çektiğinizde değerler sıfırlanıyorsa sorun anfinizdedir. Buradan sonra sadece anfiye yönelerek problemi bulabiliriz.

Biraz uzun oldu ama inşallah bu konuyla ilgili sıkıntıları çözebilmişizdir.:)

Cihazlarınızla ilgilide gerekli araştırmayı yapıp tekrar cevap vereceğim.

Elinize sağlık çok güzel anlatmışsınız.

Küçük bir not da ben eklemek isterim, madem akü kontrollerine bakıyoruz, akünün yük durumunda da voltajını ölçmemiz çok önemli. Normal şartlarda sağlam görünen akü aslında arızalı olabilir. Gücrelerden biri arızalı ise diğer hücreler aşırı şarj ile voltajı normal gösterir ancak akü yüke bindiğinde istenen akımı veremeyecektir. Kontrolü basit:

Bir arkadaş akü voltajını ölçerken başka biri gerekli güvenlik tedbirleri alındıktan sonra (tekere takoz, vites boşta, el freni sonuna kadar çekili, direksiyon düz, akü başındaki arkadaş araç önünde olmayacak v.s...) aracı çalıştırır. Bu esnada anlık voltaj düşümü okunur. 9,4V (doğru hatırlıyor isem:)) ve üzeri değer okunuyorsa akü için sağlam diyebiliriz.
 

thetuzla

Güray GÜRBÜZ Captur Outdoor 1.5 Dci EDC ,
Süper Moderator
34-İstanbul
Katılım
26 Ara 2014
Mesajlar
3,328
Tepki puanı
1
Puanları
38
Yaş
46
Güray Bey tekrar merhaba,

Servisin aslında ölçümü çok detaylı bir şekilde yapması gerekirdi. Pensampermetreniz olduğunu görünce, multimetrenizinde olduğunu ve kullanmayı bildiğinizi varsayıyorum :) Ayrıca aşağıda anlatacağım parazit çekme testini ampermetre ile daha kolay yapabilirsiniz. Akünüz sağlamsa siz direkt pensampertmetreyi akü ye bağlayıp sıra ile akım çeken cihazlarınızın ya sigortasını çekeceksiniz ya da kablolarını çıkartacaksınız. Pensampermetrede görmüş olduğumuz 4.1A değer , kameralarınızın kablolarını çıkardığınızda veya sigorta koyduysanız sigorlarını çıkardığınızda 0V a yaklaşıyorsa çekilen fazla akım kameranızdadır. Veya bunu amfiniz içinde deneyebilirsiniz. Bu pensampermetre ile çabuk kontrol yapmanız içindi tabiki bu test için akünüzün tam şarjlı ve sağlam olduğunu kabul ediyorum ve detaylı anlatımıma geçiyorum.

Genel anlamda aracınız çalışmazken akünüz birkaç saat sonra bitiyorsa veya bir kaç gün sonra bitiyorsa bunun 3 sebebi olur.

- Akünüz işlevini yerine getiremiyor yani bozuk
- Alternatörünüz bozuk,
- Bir yerlerde kısa devre var yani parazit çekimi bulunmakta.

Testleri yaparken multimetre kullanacağımızdan ben ona göre anlatıyorum.

A- İlk önce aküyü kontrol edelim;

1) Multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın,

2) Aracı çalıştırmadan kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün - kutup başına sıkıştırın.

Eğer akünüz sağlamsa veya şarjı uygunsa, voltajı 12.30v ~ 12.60v civarında olmalıdır.

B- Alternatörü kontrol edelim;

1)Aracınızı çalıştırın multimetreyi DCV 20v a getirin. Kırmızı probu (V ohm mA) slotuna takın, siyah probu COM slotuna takın, kırmızı probun ucunu akünün + kutup başına, siyah probun ucunu akünün siyah - kutup başına sıkıştırın.

Eğer alternatör aküyü düzgün bir şekilde şarj ediyorsa multimetrenin ekranında 14.20V civarı bir değer okunması gerekir.

2)Araç çalışırken kısa farlarınızı, uzun farlarınızı ve sis farlarınızı açın, voltaj yaklaşık 13.90V ~14.00V olması gerekir.

3)Tüm farlarınızı kapatın ve aracı durdurun. Multimetrede okunan değer 12.95V lardan 12.60V lara yavaş yavaş düşmelidir.

Eğer bu şekilde ise, alternatörünüzde sağlam bir şekilde akünüzü şarj ediyor demektir.

C- Voltaj düşüm testi;

1)Aracınızı durdurun siyah probun ucunu akünün – kutbuna sıkıştırın.

2)Aracınızı çalıştırın ve tüm farlarınızı açın.

3)Kırmızı probu alternatörün dış metal kısmına dokundurun başka biriside bu arada aracı 1500 devirde sabit tutsun.

4)Ölçülen değer eğer 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

5) Aynı şekilde motor bloğunun metal kısmına da dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

6) Aynı şekilde akünün - kutbundan çıkan kablonun şase bağlantı noktasına dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.

Buradaki mantık şudur bu şekilde ölçtüğünüz yerlerde büyük bir voltaj düşüklüğü olmuyorsa sıkıntı yok demektir. Eğer voltaj düşüklüğünüz fazla ise buda kutup başlarınızdan kablolara iletimde veya şaseye iletimde sıkıntı olduğunu gösterir. Problem kutup başları zımparalanıp tekrar sıkıca bağlanır ve antikorozyon malzeme sürülür.

Gelelim oto elektrikte en önemli test olan yabancıların parasitic draw test dediği, bizim ise parazit yükü testi dediğimiz teste. Bunu çoğu oto elektrikçisi yapmaz, belkide bilmez. Yapanlar illaki vardır onlarada saygılarımı sunarım.

D- Parazit yükü testi;

Bu testi en son yapmamızın nedeni testin yapılmadan önce sağlam bir aküyle yapılması gerekliliğidir. Yani akünüz sağlam değil ve verdiği voltaj uygun değilse başka bir akü takarak bu testi gerçekleştirmeniz gerekir. Ayrıca bu testi yaparken aracın kapıları kapalı farları kapalı yani akım çekecek bir şey olmaması gerekiyor. Unutmadan birde anahtarınız dahi takılı olmamalı.

1) Burada multimetrenizin ve aracınızın güvenliği için dikkat etmeniz gereken şey multimetrenizin maksimum kaç Amper e dayanabileceği ve ne kadar süreyle dayanabileceğidir. 15-20 liralık basit multimetrelerin (benimkide bundan) dayanabileceği maksimum amper 10A dir. Ve bu amper 15 dakikada en fazla 15 saniye olarak üzerinde uyarı yazmaktadır. Bu tür uyarılara dikkat etmek gerekir. Biraz daha kaliteli multimetrelerde 20-30 A değerler rahatlıkla ölçülebiliyor.

2) Kırmızı probumuzu Amper konumuna (bende 10A) slotumuza takıyoruz. Siyah probumuz COM portunda duracak.

3) Akümüzün negatif siyah kablosunu çıkartıyoruz. Bazı kişiler bunu pozitif kabloyla yapıyorlar ama bunu kesinlikle yapmayın olası bir devre tamamlamada aracınıza zarar verebilirsiniz. Bunu baştada dediğim gibi negatif siyah kablodan yaparsanız daha güvenli tarafda kalmış olursunuz.

4) Kırmızı probu aküden çıkardığımız negatif kabloya tutturuyoruz, siyah probu ise akümüzün – kutup başına tutturuyoruz.

Multimetrede 4 Amperlik değer okuduk diyelim, bu bize aküyü bitirebilecek bir değer olduğunu gösterir. Eğer şarj edilmezse 60Ah lık bir aküden sürekli 4 amper çekilmesi bu aküyü 15 saatde bitirecektir. Benim aracımda şu anda 4 adet modül bulunmakta ve bunlardan 2 tanesi sürekli akım çekmekte. Çektiği akımlar ise toplamda 70mA. Yani 0,07A. 60Ah lik akümü bitrmesi için 857 saat aküyü şarj etmemem gerekir. Bu da yaklaşık 35 güne denk geliyor.

5) Prob uçlarını bir şekilde sabitleyerek multimetreyi veya yazımın başında da söylediğim gibi pensampermetreyi sürekli görebileceğimiz bir yere koyarak / başkasından yardım alarak sigorta kutularındaki sigortaları tek tek çıkartıp yerine takıyoruz. Burada bulmaya çalıştığımız şey sigortasını veya kablosunu çektiğimiz cihazın 4A den 0 a düşmesi ne zamanki bunu buluyoruz işte akümüzü bitiren cihazımızıda bulmuş oluyoruz. Örneğin multimetre 4 amperi gösterirken siz anfinizin sigortasını çektiğinizde değerler sıfırlanıyorsa sorun anfinizdedir. Buradan sonra sadece anfiye yönelerek problemi bulabiliriz.

Biraz uzun oldu ama inşallah bu konuyla ilgili sıkıntıları çözebilmişizdir.:)

Cihazlarınızla ilgilide gerekli araştırmayı yapıp tekrar cevap vereceğim.

Belirttiğin testleri gerçekleştirdik. Cevapları test başlıklarının yanına ekledim.

Saygılarımla,

A- İlk önce aküyü kontrol edelim;
Eğer akünüz sağlamsa veya şarjı uygunsa, voltajı 12.30v ~ 12.60v civarında olmalıdır.
11,82V değer gördük.

B- Alternatörü kontrol edelim;

Eğer alternatör aküyü düzgün bir şekilde şarj ediyorsa multimetrenin ekranında 14.20V civarı bir değer okunması gerekir. 14,30-14,40V gördük.

2)Araç çalışırken kısa farlarınızı, uzun farlarınızı ve sis farlarınızı açın, voltaj yaklaşık 13.90V ~14.00V olması gerekir. 14,20-14,30V gördük.

3)Tüm farlarınızı kapatın ve aracı durdurun. Multimetrede okunan değer 12.95V lardan 12.60V lara yavaş yavaş düşmelidir. 12,38-12,32V gördük.
B- Voltaj düşüm testi;
4)Ölçülen değer eğer 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir. 0.034v gördük.

5) Aynı şekilde motor bloğunun metal kısmına da dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir. 0,032V gördük.

6) Aynı şekilde akünün - kutbundan çıkan kablonun şase bağlantı noktasına dokunun. 0,05V civarında ise sıkıntı yok demektir. Eğer ki değer 0,1 ~0,2 değerlerine ulaşıyorsa kesinlikle bir sıkıntı var demektir.0,015V gördük.

Buradaki mantık şudur bu şekilde ölçtüğünüz yerlerde büyük bir voltaj düşüklüğü olmuyorsa sıkıntı yok demektir. Eğer voltaj düşüklüğünüz fazla ise buda kutup başlarınızdan kablolara iletimde veya şaseye iletimde sıkıntı olduğunu gösterir. Problem kutup başları zımparalanıp tekrar sıkıca bağlanır ve antikorozyon malzeme sürülür.

Gelelim oto elektrikte en önemli test olan yabancıların parasitic draw test dediği, bizim ise parazit yükü testi dediğimiz teste. Bunu çoğu oto elektrikçisi yapmaz, belkide bilmez. Yapanlar illaki vardır onlarada saygılarımı sunarım.

D- Parazit yükü testi;

Multimetrede 4 Amperlik değer okuduk diyelim, bu bize aküyü bitirebilecek bir değer olduğunu gösterir. Eğer şarj edilmezse 60Ah lık bir aküden sürekli 4 amper çekilmesi bu aküyü 15 saatde bitirecektir. Benim aracımda şu anda 4 adet modül bulunmakta ve bunlardan 2 tanesi sürekli akım çekmekte. Çektiği akımlar ise toplamda 70mA. Yani 0,07A. 60Ah lik akümü bitrmesi için 857 saat aküyü şarj etmemem gerekir. Bu da yaklaşık 35 güne denk geliyor.

5) Prob uçlarını bir şekilde sabitleyerek multimetreyi veya yazımın başında da söylediğim gibi pensampermetreyi sürekli görebileceğimiz bir yere koyarak / başkasından yardım alarak sigorta kutularındaki sigortaları tek tek çıkartıp yerine takıyoruz. Burada bulmaya çalıştığımız şey sigortasını veya kablosunu çektiğimiz cihazın 4A den 0 a düşmesi ne zamanki bunu buluyoruz işte akümüzü bitiren cihazımızıda bulmuş oluyoruz. Örneğin multimetre 4 amperi gösterirken siz anfinizin sigortasını çektiğinizde değerler sıfırlanıyorsa sorun anfinizdedir. Buradan sonra sadece anfiye yönelerek problemi bulabiliriz.
Burda yaptığımız işlemde anfi devreden çıkana kadar 3-4A çekiyor . Yaklaşık 2 dk.sonra anfi kapanıyor ve çeken akım 0,40A düşüyor( burada iki kamera devrede.)Kameranın birisinde çakmak şarj cihazının üzerinde buton mevcut ve onu kapadığımda 0,20A çekiyor.
 

ÇAĞRI

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 May 2012
Mesajlar
1,583
Tepki puanı
0
Puanları
0
Araç çalışmazken aküden çekilmesi uygun görünen akım miktarı 50mA civarıdır.

Verdiğiniz değerlere göre ;

-Akünüzün küçük bir eksiği var ama problem değil, sağlam.

-Alternatörünüzün ve şase bağlantınızın maşallahı var değerler güzel,

Sizden yapmanızı istediğim birkaç adım daha olacak.

1) Amfinin ve kameraların akü bağlantısını çıkartın kesinlikle hiç akım almasın.

2) Aracınız çalışmazken kaputunuzu açık bırakın ve aracınızı kilitleyin ,anahtarsız giriş sinyali alanına girmeden anahtarı başkası uzaklaştırsın az çok mesafesini bilirsiniz zaten. Pensampermetrenizi 10 dak boyunca akünün + kablo demetinde tutun (daha önceden yaptığınız gibi.) Bu arada kesinlikle anahtarınız, aracın algılama mesafesine girmesin. 10 dakika boyunca amperde değişme var mı bunu gözlemleyin.

3) Yine kaput açık araba çalışmadan ve anahtar kapsama alanın dışında iken pensampermetrenizi + kablo demetine bağlayın yakınınızda başka bir captur veya clio4 kullanıcısı varsa ve anahtarsız giriş sistemi varsa anahtarını sizin aracınızın kapsama alanına getirsin ve yine 10 dakika boyunca ampermetrede değer oynaması var mı bunu gözlemleyin.

4)Eğer 2. Adımda yaptığınızda amperde artış varsa cam modülünü sökün ve 2. Adımı tekrarlayın .

Bundan sonra sonuçları paylaşırsanız inşallah sorunu çözeriz. Yoksa bulana kadar devam ederiz :) Yakın olsak aynı gün biter ama nasip.
 

thetuzla

Güray GÜRBÜZ Captur Outdoor 1.5 Dci EDC ,
Süper Moderator
34-İstanbul
Katılım
26 Ara 2014
Mesajlar
3,328
Tepki puanı
1
Puanları
38
Yaş
46
Servis akü bitmesi devam ederse getirin 2 saat şarj edelim dediler.Akünün bitmesini beklemeden gitsem iyi olur aslında ☺

SM-G900FQ cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

thetuzla

Güray GÜRBÜZ Captur Outdoor 1.5 Dci EDC ,
Süper Moderator
34-İstanbul
Katılım
26 Ara 2014
Mesajlar
3,328
Tepki puanı
1
Puanları
38
Yaş
46
Araç çalışmazken aküden çekilmesi uygun görünen akım miktarı 50mA civarıdır.

Verdiğiniz değerlere göre ;

-Akünüzün küçük bir eksiği var ama problem değil, sağlam.

-Alternatörünüzün ve şase bağlantınızın maşallahı var değerler güzel,

Sizden yapmanızı istediğim birkaç adım daha olacak.

1) Amfinin ve kameraların akü bağlantısını çıkartın kesinlikle hiç akım almasın.

2) Aracınız çalışmazken kaputunuzu açık bırakın ve aracınızı kilitleyin ,anahtarsız giriş sinyali alanına girmeden anahtarı başkası uzaklaştırsın az çok mesafesini bilirsiniz zaten. Pensampermetrenizi 10 dak boyunca akünün + kablo demetinde tutun (daha önceden yaptığınız gibi.) Bu arada kesinlikle anahtarınız, aracın algılama mesafesine girmesin. 10 dakika boyunca amperde değişme var mı bunu gözlemleyin.

3) Yine kaput açık araba çalışmadan ve anahtar kapsama alanın dışında iken pensampermetrenizi + kablo demetine bağlayın yakınınızda başka bir captur veya clio4 kullanıcısı varsa ve anahtarsız giriş sistemi varsa anahtarını sizin aracınızın kapsama alanına getirsin ve yine 10 dakika boyunca ampermetrede değer oynaması var mı bunu gözlemleyin.

4)Eğer 2. Adımda yaptığınızda amperde artış varsa cam modülünü sökün ve 2. Adımı tekrarlayın .

Bundan sonra sonuçları paylaşırsanız inşallah sorunu çözeriz. Yoksa bulana kadar devam ederiz :) Yakın olsak aynı gün biter ama nasip.

Anfi kablosu sökülebilir fakat kameranın birisi sigortaların olduğu yerde lehimli. Arka kamerada sanırım bagaja yakın bir yerden alındı tam hatırlamıyorum.Onları sökmek biraz sıkıntılı olabilir dışarıdan destek almadan.

Cam modülüde malum kapı içinde onuda montaj yapan arkadaş sökebilir :)

Yakında clio4 işide olabilir belki :)

Bakalım denedikçe görücez.Bu akşam arka kamera kablosu için ustaya gittim ama erken çıkmış.Onu kesin değiştiricem çünki kamera sapıtıyor.

İki kameranın çektiği 0,4ma çok yüksek değil sanırım.70Ah akü düşünüldüğünde 7 gün iadre eder sanırım ?
 

ÇAĞRI

Kayıtlı Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 May 2012
Mesajlar
1,583
Tepki puanı
0
Puanları
0
0,40A lik akım aküyü hemen bitirmez, dediğiniz gibi 7 gün civarı dayanır. Benim tahminim aracınızı kilitledikten bir süre sonra devreyi kapattığını sandığınız veya amperi
ni ölçtüğünüz bir cihaz tekrar çalışıyor. O nedenle amfi ve kameraları çıkartarak modül üstüne yoğunlaşmak daha mantıklı geldi. Başka bir düşüncemde şu, normalde anahtarsız giriş kapsamında aracınız sürekli güç tüketiyor, kapsama alanına giren başka bir captur kullanıcısının veya yine benzer sistem olan clio4 kullanıcısının anahtarlarını kontrol ediyor bu sırada yine başka bir cihaz tetikleniyor olabilir. Ama büyük ihtimal modülün tetik bağlantısı gibi geliyor.
 

thetuzla

Güray GÜRBÜZ Captur Outdoor 1.5 Dci EDC ,
Süper Moderator
34-İstanbul
Katılım
26 Ara 2014
Mesajlar
3,328
Tepki puanı
1
Puanları
38
Yaş
46
0,40A lik akım aküyü hemen bitirmez, dediğiniz gibi 7 gün civarı dayanır. Benim tahminim aracınızı kilitledikten bir süre sonra devreyi kapattığını sandığınız veya amperi
ni ölçtüğünüz bir cihaz tekrar çalışıyor. O nedenle amfi ve kameraları çıkartarak modül üstüne yoğunlaşmak daha mantıklı geldi. Başka bir düşüncemde şu, normalde anahtarsız giriş kapsamında aracınız sürekli güç tüketiyor, kapsama alanına giren başka bir captur kullanıcısının veya yine benzer sistem olan clio4 kullanıcısının anahtarlarını kontrol ediyor bu sırada yine başka bir cihaz tetikleniyor olabilir. Ama büyük ihtimal modülün tetik bağlantısı gibi geliyor.


Bugün yolumun üstü servise tekrar uğradım.Aküyü ölçtüler kendi cihazları ile ve akü sağlam ve şart et uyarısı verdi.

Servisteki arkadaş ta aracı 4-5bin devirde kullanırsanız daha sağlıklı bir şekilde şarj olur dedi.

Birde benim günlük gidip geldiğim yol toplam 34 km.Ve anfiyi nedeyse orta ses ile dinliyorum.Belirttiğim yolda otomatikte kullandığımdan belirtilen devirde kullanmıyorum.
Anfi giderken fazla akım çekip 17 km yolda da tam olarak şarj edemiyor ise bundan dolayı olma ihtimalide yükselir mi ?

Yani tam dolduktan sonrada bakma gerekecek :)
 
Üst